Nike
Cortez
Bill Bowermanin ajaton klassikko.
Vallankumouksellinen juoksukenkä
Kun Bill Bowerman ja Phil Knight perustivat Blue Ribbon Sportsin vuonna 1964, he vastasivat kenkien jakelusta Yhdysvalloissa japanilaisen urheilumerkki Onitsuka Tigerin puolesta. Vaikka yrityksellä ei ollut tuossa vaiheessa omaa luovaa tuotantoa, Bowerman, joka oli myös Oregonin yliopiston yleisurheiluvalmentaja, oli räätälöinyt urheilujalkineita auttaakseen opiskelijoitaan suoriutumaan paremmin jo vuosien ajan, joten tuntui luonnolliselta, että hän suunnitteli mallin Onitsukalle vuonna 1966. Valmennuskokemustaan apuna käyttäen hän teki TG-24:n - vallankumouksellisen juoksukengän, josta tuli Nike-brändin perusta. Yli puoli vuosisataa myöhemmin tämä vaatimaton malli on saanut uuden nimen: Nike Cortez, sillä se on edelleen yksi tuotemerkin suosituimmista ja kestävimmistä silueteista.
Monipuoliset inspiraatiot
Vaikka Bowerman ei ollut koskaan ennen TG-24:tä suunnitellut juoksukenkää ammattimaisesti, hänen vuosien kokemuksensa yleisurheilusta ja kotona kenkien parissa vietetty aika merkitsivät sitä, että hänellä oli ihanteelliset edellytykset luoda jotain aivan erityistä, kun hän teki sen. Valmentajana hän oli uskomattoman omistautunut urheilijoilleen, ja hän halusi valmistaa harjoituskengän, joka auttaisi heitä pitkillä matkoilla ja ehkäisisi samalla loukkaantumisia. Hän sai erityistä inspiraatiota yhdestä Oregon Ducksin juoksijasta, Kenny Mooresta, joka oli saanut jalkavamman harjoitellessaan vuonna 1965. Bowerman purki Mooren käyttämät kengät selvittääkseen niiden syyn ja päätteli, että kengän pehmustusta oli parannettava. Hän valmisti Mooren testattavaksi prototyyppejä, ja hänen havaintonsa vaikuttivat TG-24:n pohjan joihinkin tärkeisiin elementteihin. Tämän lisäksi hän tarkasteli joitakin Onitsukan malleja, kuten Spring Upia ja Limber Upia (kenkä, joka on yhä tuotannossa), saadakseen lisää ideoita, ennen kuin hän rakensi pohjan, joka teki kengästä niin suositun valinnan juoksijoiden keskuudessa.
Uusi alan standardi
Runsaiden kokeilujen ja erilaisten prototyyppien jälkeen Bowerman viimeisteli innovatiivisen suunnittelunsa. Suoraan päällisen alle hän sijoitti sienimäisen kumikerroksen, jota tuki koko pituudeltaan vaahtomuovinen välipohja. Sen lisäksi, että se tarjosi lisäpehmusteen jalkapallon alle iskunvaimennuksen parantamiseksi, se oli korotettu kantapäässä akillesvammojen mahdollisuuden vähentämiseksi. Tämä asetti uuden standardin juoksukenkäteollisuudelle, ja Bowermanin keskittymisestä urheilijan tarpeisiin tuli Niken ensisijainen tavoite, kun tuotemerkki perustettiin 70-luvun alussa. Tukevan välipohjan lisäksi kengässä oli kalanruotopohja, joka tarjosi erinomaisen pidon, ja päällinen, joka oli valmistettu vahvasta mutta kevyestä kudotusta nylonista, jota kutsutaan nimellä "Swoosh Fiber". Tämä kangas vastusti kosteutta ja piti muotonsa paremmin kuin monet muut tuon ajan materiaalit, minkä ansiosta TG-24:n suorituskyky oli parempi kuin sen kilpailijoiden.
Nimen löytäminen
Kun TG-24 tuli markkinoille vuonna 1966, Bowerman ja Knight tilasivat vain 300 paria myytäväksi urheilijoille Yhdysvalloissa. Yritys oli vielä alkuvaiheessa, ja myyntitavoitteiden säännöllinen saavuttaminen oli vaikeaa, joten he pystyivät tuomaan varastoon vain pieniä määriä. Kevyen tuntuman ja kestävän tuen ansiosta TG-24 osoittautui suureksi menestykseksi, ja kysyntä kasvoi, mikä sai Onitsukan pyytämään Blue Ribbon Sportsin omistajia keksimään mallille paremman nimen. Koska vuoden 1968 olympialaiset Meksikossa olivat aivan nurkan takana, he päättivät nimetä sen TG-Mexico, jotta se voitaisiin yhdistää maailmanlaajuiseen turnaukseen. Kengän versiot tältä ajalta olivat valkoiset, ja niissä oli sininen ja punainen Onitsuka-logo sekä sana "Mexico" painettuna sivupuolelle, mutta ei kestänyt kauan, ennen kuin japanilainen tuotemerkki pyysi uutta nimenmuutosta. Meksikolaista teemaa seuraten Bowerman ja Knight valitsivat uudeksi nimeksi atsteekit viitaten alkuperäiskansoihin, jotka asuttivat nykyistä Meksikoa ympäröivää aluetta monta vuosisataa aiemmin. Valitettavasti Adidaksella oli oma Azteca-kilpailupiikkejä, joten se vastusti ajatusta ja uhkasi oikeustoimilla, jos Onitsuka säilyttäisi nimen. Jälleen kerran Bowermanin ja Knightin oli palattava takaisin piirustuspöydän ääreen. Turhautuneina he valitsivat nimen, joka osoitti heidän rohkean ja kapinallisen luonteensa, ja lähettivät viestin Adidakselle. He nimesivät sen Corteziksi espanjalaisen konkistadorin Hernan Cortesin mukaan, joka oli vastuussa atsteekkien imperiumin tuhosta 1500-luvun alussa.
Uusi alku
Tällä kertaa nimi tarttui, ja uuden Onitsuka Tiger Cortezin menestys vei Blue Ribbon Sportsin läpi 1960-luvun lopun. Itse asiassa Phil Knight on sittemmin todennut, että yrityksen hyvä liikevaihto vuonna 1967 oli pitkälti mallin ansiota. Se auttoi myös tekemään Tiger-kenkiä suositummiksi laajemmin Yhdysvalloissa, ja se oli molempien tuotemerkkien myydyin kenkä vuonna 1968. Hedelmällisestä suhteesta huolimatta osapuolten välille alkoi kuitenkin syntyä jännitteitä, kun Knight sai tietää, että Onitsuka oli etsinyt muita yhdysvaltalaisia jakelijoita. Blue Ribbon Sports ei selvästikään ollut enää etusijalla, ja tämä vaikutti yrityksen tulokseen, koska se ei pystynyt vastaamaan kysyntään, joten Knight alkoi harkita muita vaihtoehtoja. Vuonna 1971 hän ja Bowerman perustivat yhdessä Niken, jossa Knight vastasi liiketoimintapuolesta ja Bowerman työskenteli kenkien parissa. Knight pyysi graafisen suunnittelun opiskelija Carolyn Davidsonia, jonka hän oli tavannut työskennellessään sivutoimisesti Portlandin valtionyliopistossa, suunnittelemaan logon vasta perustetulle tuotemerkille. Hänen tehtävänään oli välittää liikettä ja luoda jotain, joka eroaa täysin Adidaksen kolmiraita-logosta. Knight valitsi hänen monista luomuksistaan nyt maailmanlaajuisesti tunnetun swooshin ja teetti nopeasti Cortezin prototyypin, jonka kyljissä oli uusi tunnus Onitsuka wave -merkin sijasta.
Päivitetty muotoilu
Cortezista tuli Niken ensimmäinen virallinen siluetti, kun se asetettiin saataville urheilijoille, jotka osallistuivat vuoden 1972 olympialaisten yleisurheilukokeisiin, jotka järjestettiin Eugenessa Oregonissa, vain parin tunnin ajomatkan päässä Niken pääkonttorista. Tässä vaiheessa Bowerman oli ehtinyt päivittää mallia ja tehdä siitä entistäkin tehokkaamman suorituskykyisen juoksukengän. Kantapäähän oli lisätty kulumista estävä tulppa, joka lisäsi sen kestävyyttä, ja uusi 4-suuntainen joustava pehmuste teki kengästä miellyttävämmän ja vähensi samalla rakkojen syntymisen mahdollisuutta. Valmistettiin myös versio, jossa oli leveämpi kärki, jotta se sopisi erilaisille jalkatyypeille, ja valikoimaa laajennettiin kiillotetulla nahalla ja mokkanahalla varustetuilla vaihtoehdoilla.
Kentälle meno
Onitsukan omistajat eivät ymmärrettävästi olleet tyytyväisiä siihen, että Nike otti Cortezin ja myi sitä omalla logollaan, joten vuonna 1971 he haastoivat Niken oikeuteen nimen ja mallin oikeuksista. Kolme vuotta kestäneen oikeudenkäynnin aikana ortopedian asiantuntijat totesivat, että Bowermanin vallankumouksellinen muotoilu erosi muista Onitsukan kengistä siinä, että se suojasi akillesjänteen vammoilta, ja juuri tämän vuoksi molemmat tuotemerkit saivat lopulta päätöksen, jonka mukaan molemmat tuotemerkit saivat jatkaa siluetin myyntiä. Ratkaisevaa oli, että Nike sai yksinomaisen oikeuden käyttää Cortez-nimeä. Onitsuka puolestaan joutui muuttamaan nimensä ja valitsi Corsair-nimen, jota yritys valmistaa yhä nykyäänkin.
Urheilullinen hyväksyntä
Pitkäkestoisesta oikeuskäsittelystä huolimatta Nike pysyi lannistumattomana koko 70-luvun alun ajan, ja Bowermanin urheilusuhteet auttoivat tekemään Cortezista suositun valinnan urheilijoiden keskuudessa. Merkin päivitetyn, swooshilla varustetun version virallinen julkaisu tapahtui vuoden 1972 olympialaisissa Münchenissä, jossa Bowerman oli yleisurheiluvalmentajana. Yksi hänen Oregonin yliopiston juoksijoistaan, erittäin suosittu Steve Prefontaine, kilpaili tuona vuonna, ja hänen käyttämänsä Nike Cortez -malli auttoi mainostamaan kenkää, vaikka hän sijoittui tuskallisen niukasti mitalisijojen ulkopuolelle 5000 metrin loppukilpailussa. Tämän pettymyksen jälkeen Prefontaine palasi harjoittelemaan uudella tarmolla ja teki kolmen seuraavan vuoden aikana Yhdysvaltain ennätyksiä useilla matkoilla. Tänä aikana hän toimi tuotemerkin lähettiläänä ja oli ensimmäinen urheilija, joka sai palkkaa Niken kenkien käyttämisestä. Hänen riemukas persoonallisuutensa herätti huomiota yleisurheilutapahtumissa ympäri maata, joissa hän kannusti muita urheilijoita kokeilemaan Cortezia ja muita malleja. Useita vuosikymmeniä myöhemmin, vuonna 2017, Nike päätti kunnioittaa hänen osuuttaan Cortezin historiassa luomalla erityisen Stop Pre -värimallin, joka viittasi T-paitoihin, joita hänen faninsa käyttivät ironisesti Eugenessa pidetyissä olympiakokeissa ja muissa tapahtumissa. Harvoin kukaan onnistui pysäyttämään legendaarista pitkän matkan juoksijaa.
Kekseliäs mainonta
Kun Prefontaine oli mukana ja oikeusjuttu Onitsukan kanssa oli ratkaistu, 70-luku oli Niken ja Cortezin kannalta hienoa aikaa. Kengän menestys antoi Bowermanille vapauden kokeilla uusia malleja, mikä puolestaan vauhditti kasvua entisestään. Samaan aikaan Knight kehitti erinomaisia markkinointitekniikoita ja julkaisi mainoksia, joissa esiteltiin kengän suorituskykyominaisuuksia ja paljastettiin samalla kengän suunnittelun taustalla oleva tarina. Eräässä kesäkuussa 1973 National Sporting Goods Associationin näyttelyssä jaetussa artikkelissa kerrottiin, että "Cortez" oli suunniteltu pitkän matkan juoksijan ylimmäksi harjoituskengäksi" ja kuvailtiin sitä "uudeksi käsitteeksi pitkän matkan harjoituskengissä"."Bowermania ylistettiin nerona tämän uraauurtavan suunnittelun takana, ja Onitsuka jätettiin kokonaan pois tarinasta, mikä merkitsi hänen tuotemerkkinsä uutta itsenäisyyttä ja vakiinnutti Cortezin vahvasti Niken suunnitteluksi.
Farrah-kenkä
Cortezia oli alusta alkaen markkinoitu pitkän matkan juoksukenkänä, mutta jo joissakin varhaisimmissa mainoksissa sitä kuvailtiin "ihanteelliseksi vapaa-ajan kengäksi". Kuitenkin vasta 70-luvun puolivälin tienoilla se lähti liikkeelle lifestyle-kenkänä. Yksi tapahtuma sai sen nousemaan urheilumaailman yläpuolelle: se ilmestyi Hollywood-näyttelijä Farrah Fawcettin jalkoihin. Hän käytti vuonna 1976 rakastetun Charlie's Angels -televisiosarjan eräässä jaksossa Senorita Cortezia - vuonna 1975 julkaistua ja erityisesti naisille suunnattua versiota - kuuluisassa kohtauksessa, jossa hän pakeni rikollista ajamalla pois rullalautalla. Kuvasta, jossa Fawcett kyyristelee laudan päällä puhtaat valkoiset lenkkarit jalassaan, joiden kyljessä on rohkea punainen swoosh-kuvio, tuli ikoninen, ja se nosti Cortezin parrasvaloihin. Kohtaus oli niin voimakas, että seuraavan päivän loppuun mennessä kenkä oli myyty loppuun monista kaupoista. Jotkut fanit alkoivat kutsua sitä "Farrah-kengäksi", ja monet kalifornialaiset cheerleaderit käyttivät sitä esiintymisissään. Vuosia myöhemmin yhdysvaltalainen supermalli Bella Hadid kunnioitti hetkeä luomalla kuuluisan kuvan uudelleen Cortezin 45-vuotisjuhlaa varten vuonna 2017.
Urheilun ylittäminen
Nike Cortez jatkoi 1980-luvulla suosittuna juoksukenkänä, mistä todistaa naisten pitkän matkan juoksijan uranuurtaja Joan Benoit Samuelson, joka voitti useita maratoneja vuosina 1979-1985. Siluettimallien 45-vuotisjuhlassa hän puhui Cortezia kohtaan tuntemastaan ihailusta ja totesi, että Cortez oli antanut hänelle tukea, jota hän tarvitsi ylittäessään nuorena urheilijana itsevarmasti rajojaan. Vaikka se auttoi Samuelsonin kaltaisia henkilöitä, se siirtyi myös urheilun ulkopuolelle ja vaikutti myös muilla populaarikulttuurin aloilla, kuten musiikissa. Vuoden 1980 maailmankiertueellaan Elton John, joka oli jo saanut räätälöidyn Cortez-mallin vuoden 1979 Nike Roadrunnerin pohjasta, omisti kappaleen Niken esiintyessään sinivalkoisessa värityksessä. Samaan aikaan itärannikon b-pojat suosivat Cortezia sen kevyen rakenteen vuoksi, joka antoi heille enemmän liikkumisvapautta breakdancessa, ja länsirannikolla Cortezilla oli suuri kannattajakunta erityisesti Los Angelesissa, jossa monet Niken ensimmäisistä liikkeistä sijaitsivat. N.W.A.-räppäri Eazy-E tuli tunnetuksi siitä, että hän käytti tätä siluettia 80-luvun lopulla, ja hänen faninsa seurasivat esimerkkiä ja kutsuivat sitä Dope Man Nike -nimellä vaikutusvaltaisen hip hop -yhtyeen vuonna 1987 tekemän kappaleen mukaan. Cortezista tuli pian tärkeä vaatekappale gangsta-rapin piirissä, eikä mennyt kauaakaan, kun länsirannikon jengit alkoivat sisällyttää kenkää vaatekaappeihinsa, sillä sen minimalistisen värin käytön ansiosta ihmiset pystyivät näyttämään, mihin ryhmään he kuuluivat. Tästä huolimatta Cortez oli edelleen suosittu valinta koko maassa 1990-luvulle asti, jolloin se sai terveellisemmän hyväksynnän, joka vei sen maailmanlaajuiseen asemaan.
Maailmanlaajuistuminen
90-luku alkoi Whitney Houstonin ikonisella esiintymisellä Super Bowl XXV:ssä. Laulaessaan kansallislaulua hän käytti klassista valkoista Cortezia, jossa oli silmiinpistävä punainen swoosh osana hänen rentoa asuvalintaansa. Vain muutama vuosi tämän jälkeen Cortezin nimi levisi ympäri maailmaa, kun hän esiintyi ikimuistoisessa Forrest Gump -elokuvassa vuonna 1994. Elokuvassa Tom Hanksin hahmolle lahjoitetaan Cortezit, joita hän pitää selvästi kameran edessä ja käyttää niitä sitten juostessaan ympäri Yhdysvaltoja - täydellinen mainos perinnekengälle. Elokuva voitti useita Oscar-palkintoja ja oli maailmanlaajuinen menestys, joka toi Cortezille huomattavaa nostetta yli 20 vuotta sen alkuperäisen julkaisun jälkeen. Cortsin merkitys elokuvassa oli niin merkittävä, että Hanksin käyttämää puna-valko-sinistä mallia kutsutaan nykyään usein Forrest Gump -väriseksi, ja vuonna 2024 tästä mallista tehtiin erityinen retrojulkaisu, jolla juhlistettiin 30 vuotta elokuvan ensi-illan jälkeen. Näiden tärkeiden hetkien ohella Cortez löysi kodin myös televisioruuduilta ympäri Amerikkaa yhdessä 1990-luvun suosituimmista komediasarjoista, Seinfeldissä, jossa hahmo George Costanzan nähtiin usein käyttävän tätä mallia. Häntä esittänyt näyttelijä Jason Alexander rakasti niitä kuulemma niin paljon, että hän pyysi, että hän saisi pitää parin muistona ajastaan sarjassa, kun se päättyi vuonna 1998.
Chicano-kulttuurin juhlistaminen
2000-luvulle tultaessa Cortez oli yksi Niken tunnetuimmista silueteista, ja siksi sitä alettiin käyttää yhteistyökuvioissa. Yksi varhaisimmista oli meksikolais-amerikkalaisen tatuointitaiteilijan Mark Machadon eli Mister Cartoonin kanssa, jonka taideteokset viittaavat usein Los Angelesin katuelämään hänen lapsuudestaan. Iso osa tätä oli chicano-yhteisön muoti, joka polveutuu alkuperäisistä meksikolaisista, jotka asuivat alueella ennen eurooppalaisten saapumista. Kasvaessaan Machado näki usein kunnioitettuja chicanoja käyttämässä Nike Cortezia, joten hän päätti kunnioittaa tätä tosiasiaa korvaamalla ensimmäisen yhteisen lenkkarinsa swoosh-kuvion atsteekkisoturin päähahmolla, jonka piirteet näyttivät hieman eurooppalaisilta. Tällä tavoin taiteilija päätti kengän nimeen kielteisen suhtautumisen sijasta esittää chicanoperinnön alkuperäiskansan ja vieraan maan vaikutteiden yhdistelmänä ja opettaa esi-isiensä historiaa uudelle sukupolvelle. Sittemmin Nike on myös kunnioittanut siluetin yhteyttä latinoyhteisöihin esimerkiksi Latino Heritage Monthin ja Dia de los Muertosin kaltaisilla tapahtumilla.
Vaikuttava virstanpylväs
Mister Cartoonin ensimmäinen Nike Cortez sai todella yhteyden Los Angelesin yhteisöön, ja 2010-luvulla Nike jatkoi vanhimmalle mallilleen uusien yhteistyökumppaneiden etsimistä. Tämä johti vuonna 2015 yhteistyöhön katumuotibrändi Undefeatedin kanssa, joka tuotti Los Angelesista inspiroituneen mustavalkoisen värimallin. Cortezin 45-vuotispäivänä vuonna 2017 Mister Cartoon loi vielä kolme tyylikästä mallia, ja Nike julkaisi vaikuttavan virstanpylvään kunniaksi kymmeniä sekä retroja että uusia värivaihtoehtoja. Näihin kuului joukko malleja, jotka viittasivat Kenny Mooren loukkaantumiseen, joka oli inspiroinut joitakin Bowermanin suunnitteluideoita, sekä klassisia painoksia sekä nailonista että nahasta, versioita, joissa oli kirjailtuja ja koruilla koristeltuja swooseja, Flyknit-malli ja kaksi lenkkaria, joilla pyrittiin tunnustamaan kengän yhteys Los Angelesin kaupunkiin osoittamalla kunnioitusta Long Beachille ja Comptonille.
Omaleimaiset mallit
Vaikka Cortez ei ollut koskaan oikeastaan kadonnutkaan, tämä merkitsi voimakkaan nousun alkua, ja vuosi 2018 toi mukanaan sarjan unohtumattomia yhteistyölenkkareita amerikkalaisen räppärin Kendrick Lamarin kanssa, joka oli aiemmin laulanut Cortezista Big Seanin vuonna 2013 julkaistussa kappaleessa "Control". Näiden lisäksi Nike tuotti värimuotoja tennispelaaja Maria Sharapovan, monimerkkisen vähittäismyyjän Dover Street Marketin ja japanilaisen huippumuotimerkin Comme des Garçonsin kanssa, joka valmisti useita mustavalkoisia naisten malleja, joissa oli korkeat alustapohjat. Näitä seurasivat vuonna 2019 suosittu Stranger Things -yhteistyö, jossa sarjan 1980-luvun asetelma sopi täydellisesti yhteen siluetin retrotunnelmien kanssa, sekä kiehtova Shoe Dog Pack, jonka kahdessa Cortez-mallissa oli varhaisia Nike-logoja, joiden käyttöä brändi oli harkinnut ennen kuin päätyi lopulta ikoniseen swooshiin.
Haluttu muotiesine
2020-luvulla Nike Cortezista ilmestyi jatkuvasti uusia versioita, ja kengän 50-vuotisjuhlavuotta juhlistettiin Union LA -yhteistyöllä, joka koostui neljästä Los Angelesin inspiroimasta värivaihtoehdosta ja kahdesta innovatiivisen japanilaisen muotimerkin sacain eksentrisestä mallista. Leonardo Di Caprio oli jo käyttänyt Cortezia Martin Scorsesen vuonna 2013 valmistuneessa elokuvassa The Wolf of Wall Street, ja Jeremy Allen White käytti Cortezia näytteli Carmenia vuoden 2022 suositussa The Bear -televisiosarjassa, ja White ilmoitti myöhemmin, että Cortez oli hänen lempikenkänsä. Cortez nähtiin myös muotilehdissä, kuten Vogue-lehdessä, jossa todettiin, että vaikuttajat Emily Ratajkowski ja Alexa Chung käyttivät sitä, samoin näyttelijä Dakota Johnson, jonka esiintyminen sulavassa Baroque Brown -värissä teki siitä yleisen valinnan kesällä 2024.
Ajaton klassikko
Nike Cortezin historiaa muistellessa on hämmästyttävää, miten merkittävä siluetti se on ollut paitsi Niken myös koko jalkineteollisuuden kannalta. Yli viiden vuosikymmenen aikana se on toiminut perustana yhdelle maailman suurimmista vaatemerkeistä, asettanut juoksukenkien vaimennuksen standardin, tukenut supertähtiurheilijoita saavuttamaan suuria saavutuksia, tullut olennaiseksi osaksi katuvaatemuotia, esiintynyt Hollywood-elokuvissa ja koristanut julkkisten jalkoja niin valkokankaalla kuin sen ulkopuolellakin, ja lopulta se on vakiinnuttanut asemansa 20. ja 21. vuosisadan kulttuuriympäristön keskeisenä osana. Iästään huolimatta Cortez on edelleen yksi Niken lippulaivamalleista ja yksi maailman tunnetuimmista lenkkarimalleista. Niken suunnittelujohtaja John Hoken mukaan se on brändin suunnittelufilosofian "perimmäinen ilmentymä", ja siksi sitä voidaan pitää yhtenä brändin tärkeimmistä malleista - tätä ei ole koskaan unohdettu, sillä ajaton kenkä jättää edelleen jälkensä moderniin lenkkarikulttuuriin.