Nike Janoski
71 kengätTyylikäs skeittikenkä, joka ilmentää nimensä mukaista luonnetta.
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+ SE
- "City of Cinema"
- €109,99
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+ ‘Electric Pack’
- "Safari"
- €109,99
- Nike
- SB Janoski+ Slip
- "Summit White"
- €92,99
- Nike
- SB Janoski+ Slip
- "Black & White"
- €92,99
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+
- "Summit White & Black"
- €104,99
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+
- "Black & White"
- €104,99
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+ Premium
- "City of Style"
- €109,99
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Black & White"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Camo"
- Nike
- SB Zoom Janoski OG+
- "Alabaster & Chili Red"
- Nike
- SB Janoski+
- "Lilac & Medium Soft Pink"
- Nike
- Janoski SB Zoom Stefan Janoski
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM Premium
- "Cashmere"
- Nike
- SB Stefan Janoski Canvas OG x Wacko Maria
- "Leopard"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM Premium
- "Sashiko Pack"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip RM x Leo Baker
- "Orange Label"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip RM x Matriz
- "Porte Alegre Plaza"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM x Violent Femmes
- "White & Yellow"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM Premium
- "Obsidian"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM Premium
- "Triple White"
- Nike
- Janoski G
- "White Gum"
- Nike
- Janoski G
- "Black Gum"
- Nike
- SB Air Max Stefan Janoski 2 Moc
- "Black & Pale Ivory"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Knicks"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip
- "Lakers"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip Mid RM
- "Black & Pale Ivory"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Dusty Peach"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Premium
- "Bronze"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Watermelon"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM Premium
- "Floral"
- Nike
- SB Air Max Stefan Janoski 2
- "White & Black"
- Nike
- SB Air Max Janoski 2
- "White Gum"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Canvas RM
- "Vivid Purple & Laser Blue"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Light Armory Blue & Vivid Purple"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Lucid Green & Obsidian"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Summit White & Court Blue"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski RM
- "Triple Black"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Mid Crafted
- "Black"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Stefan Janoski Max
- "Doernbecher"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Cobra"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski x Wacko Maria
- "Leopard"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski OG
- "Black & White"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Slip
- "Black & White"
- Nike
- SB Stefan Janoski Max QS
- "Mosaic"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski Elite
- "Cork"
- Nike
- SB Zoom Stefan Janoski
- "Beach"
SB Janoski
Stefan Janoski luistelee yllättävän rennolla tyylillä ja tekee rohkeista tempuista erityisen vaikuttavia vaivattomalla armollisuudella. Tämä on herättänyt hänessä ihailua ja kunnioitusta luisteluyhteisössä. Yksityiselämässään hän on puolestaan luovan mielen omaava mies, joka on rakastanut taidetta lapsesta asti. Vielä tänäkin päivänä hän ylläpitää useita taiteellisia harrastuksia, kuten kirjoittamista, musiikin soittamista, kuvanveistoa ja maalaamista. Hänen rakkautensa skeittaukseen ja tämän synnynnäisen luovan energian yhdistelmä synnytti 2000-luvun lopulla merkittävän kengän: kuuluisan Nike Janoskin.
Kaliforniassa kasvanut Janoski liittyi Nikeen vuonna 2002 osana pyrkimystä perustaa sen skeittiosasto Nike SB skeittareiden asiantuntevien neuvojen avulla. Ajan myötä tuotemerkki huomasi, että Janoski oli lahjakas ja intohimoinen taiteilija, jolla oli konkreettisia ajatuksia siitä, mitä hän halusi skeittikengältä, ja vakaa, suora asenne työhönsä. Lyhyesti sanottuna he olivat löytäneet täydellisen miehen suunnittelemaan seuraavan skeittimallinsa. Näin alkoi historiallinen kumppanuus, joka muutti Niken skeittiosaston suunnan.
Tuohon aikaan Janoski ei ollut innostunut useimmista skeittikengistä, joten kun Nike esitteli hänelle mahdollisen mallin, hän hylkäsi sen sekä tyylin että hyödyllisyyden perusteella. Hän oli päättänyt tehdä omat luonnoksensa käyttäen taiteellisia taitojaan, joita hän oli kehittänyt koko elämänsä ajan. Nuorena hän oli kasvanut skeittikentällä, jossa hyväksyttiin kengät, joita ei ollut tehty lajia varten, mutta jotka vain sattuivat soveltumaan siihen hyvin. Nike julkaisi 90-luvulla uusia koripallomalleja, joissa oli paksummat pohjat, jotka eivät tarjonneet sitä laudan yhteenkuuluvuuden tunnetta, jota niin monet skeittaajat olivat arvostaneet aiemmissa malleissa, mikä vähensi niiden suosiota skenessä.
Janoski halusi tuoda takaisin ohuemman pohjan ja välttää hänen mielestään liikaa pehmustusta, joka vaivasi monia tämän päivän malleja, luodakseen kengän, joka vastaisi hänen yhteisönsä tarpeita. Hän alkoi laatia käsin piirrettyjä kuvia täydellisestä skeittikengästään, ja kun Janoski oli tehnyt yhteistyötä Niken vanhemman luovan johtajan James Arizumin ja Nike Footwear -yhtiön Kevin Imamuran kanssa, hän löysi juuri sen, mitä halusi. Suunnitelmassa näkyi minimalistinen siluetti, joka näytti täysin erilaiselta kuin muut Niken rakentamat kengät. Sillä oli hyvin tarkat vaatimukset: turhia elementtejä ei saanut olla ja kangasta oli käytettävä vain minimaalisesti. Hän pyysi litteää kärkeä, kieltä ilman ylimääräistä pehmustetta ja paperinohutta ulkopohjaa, jotta hän voisi tuntea laudan jalkojensa alla.
Janoskille nämä olivat suunnittelun perustekijöitä, mutta hänen minimalistinen lähestymistapansa oli kaukana Niken silloisesta tavoitteesta, jonka mukaan jokaisessa uudessa mallissa oli tarkoitus osoittaa jännittävää teknologista edistystä. Nike oli odottanut jotain enemmän hi-techiä, kuten sen muissa urheilijoiden kanssa tehdyissä yhteistyöhankkeissa, eikä minimalistista muotoilua, joka muistuttaisi menneestä aikakaudesta. Janoski ei kuitenkaan antanut periksi. Hänelle Nike oli brändi, joka pystyi rikkomaan perinteitä. Hän tiesi tarkalleen, millainen kengän piti olla, eikä ollut huolissaan sopimuksen menettämisestä. Viime kädessä hän suunnitteli sen intohimonsa vuoksi luisteluun, ei maineen tai tunnustuksen vuoksi. Jos hän aikoi hankkia oman nimikkokenkänsä, sen piti olla jotain, mitä hän rakasti, muuten ei olisi ollut mitään järkeä tehdä sitä. Tämän lähestymistavan ansiosta hän pystyi pysymään kannassaan horjumatta, ja lopulta tuotemerkki suostui hänen ehdotuksiinsa. Ainoa kompromissi, jonka Janoski teki, oli sallia swooshin lisääminen kengän päälliseen, sillä hän oli Arizumin kanssa samaa mieltä siitä, että oli hyvä idea korostaa, että kyseessä oli Niken malli, koska se näytti niin erilaiselta kuin kaikki muut kengät.
Kun suunnittelusta oli sovittu, prototyyppi lähetettiin tehtaalle tuotantoa varten. Se oli niin pelkistetty, että Nike sai aluksi kuulla, ettei sitä voitu valmistaa, koska se oli liian matalalla, jotta sitä olisi voitu valmistaa laillisesti. Luottaessaan Nike Janoskin yksinkertaiseen mutta epäsovinnaiseen suunnitteluun Nike allekirjoitti poikkeusluvat, jotka mahdollistivat kengän valmistamisen - päätöstä he eivät varmasti katuneet seuraavina vuosina.
Kun Nike SB Zoom Janoski saapui hyllyille vuonna 2009, se tunnettiin yksinkertaisesti nimellä "Janoski". Skeittaajan rakkaus lajiaan kohtaan paistoi läpi sen käytännöllisyydestä, samoin kuin hänen ymmärryksensä ikätovereidensa tarpeista. Sen pelkistetty tyyli, pehmusteiden puute ja monipuolisuus tekivät siitä erittäin suositun, joten pian sitä piti tilata lisää kasvavan kysynnän vuoksi. Luisteluyhteisössä sen menestyksen avain oli sen luistelukohtainen muotoilu. Minimalistisen estetiikan mukaisesti kengässä oli hyvin vähän teknologiaa vulkanoitua kumipohjaa lukuun ottamatta, joka oli ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Vaikka se oli ensimmäinen kerta, kun se lisättiin Nike SB -kenkään, skeittaajan kannalta tämäntyyppisen pohjan käyttäminen oli täysin järkevää, sillä se tarjosi erinomaisen pidon ja tunteen siitä, ettei ajajaa ja lautaa erottanut juuri mikään. Se oli myös yllättävän kestävä ja helppo sisäänajettava, joten se oli valmis luistelemaan lähes suoraan laatikosta.
Sen lisäksi, että malli kiinnitti monien skeittareiden huomion, siitä tuli suosittu myös skeittipiirien ulkopuolella. Suunnitteluun sisältyvä yksinkertaisuus oli sen suurin vahvuus, sillä se oli tarpeeksi monipuolinen, jotta sillä oli laajaa vetovoimaa. Se oli myös helppo valmistaa, joten se oli paljon edullisempi ja helpommin saatavilla kuin monet muut mallit. Myös Janoski itse oli kengän suuri fani. Sen ohut kieli, pitkä litteä kärki ja erittäin ohut pohja olivat juuri sitä, mitä hän oli toivonut. Hän oli itse asiassa niin ihastunut siihen, että luisteli Niken hänelle antamassa alkuperäisessä parissa, kunnes se oli liian kulunut käytettäväksi.
Vuodesta 2009 lähtien Janoskista on tuotu markkinoille useita versioita, ja Nike on lisännyt joitakin hi-tech-innovaatioitaan uusimpiin versioihin. Se on saanut Air Max -uudistuksen, josta tuli yksi kaikkien aikojen suosituimmista Nike SB -julkaisuista, siihen on lisätty Zoom-teknologiaa ja se on ollut mukana lukuisissa yhteistyökuvioissa. Kymmenvuotisjuhlavuoden kunniaksi ilmestyi Remastered Collection neljänä eri mallina: slip-on, velcro, low-top nauhoitettu ja mid-top nauhoitettu, mikä osoittaa jälleen kerran sen monipuolisuuden. Janoski sai jopa Niken julkaisemaan joitain RM-malleja ilman swooshia, jolloin hän sai vihdoin haluamansa minimalistisen skeittikengän.
Janoskin yksinkertainen muotoilu ylitti aiemmat skeittimallit ja siitä tuli yksi Niken myydyimmistä skeittisilueteista. Se on yhdistetty valtavaan määrään erilaisia Nike-malleja ja nauttinut huomattavaa suosiota elinaikanaan. Kuten mies itse, Nike Janoski on todellinen ikoni sekä skeittiyhteisölle että koko maailmalle.