SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

Rakennettu seikkailunhaluiselle sielulle.

Nike Air Humara
© Nike

Ylhäinen kunnianhimo ja nöyrä työntekijä

Nike alkoi jo 80-luvun alussa laajentua urheilukenkien ulkopuolelle, jotka olivat tehneet yrityksestä niin menestyneen sen ensimmäisellä vuosikymmenellä. Vuonna 1981 perustettu retkeilyosasto antoi tuotemerkille mahdollisuuden kokeilla kestävämpiä kenkiä, ja se loi perustan Nike ACG:lle (All Conditions Gear) - tuotemerkin osalle, joka keskittyi toiminnallisten ulkoiluvaatteiden luomiseen. Nike monipuolisti toimintaansa 1990-luvulla entisestään, ja vuoteen 1996 mennessä sen suunnittelijat pystyivät yhdistämään suorituskykyisten juoksijoiden asiantuntemuksensa ja uudemman kiinnostuksen maastojuoksujalkineita kohtaan luodakseen sarjan polkujuoksukenkiä, joita tuotemerkki piti erityisen tärkeänä 90-luvun lopulla. Vaikka Niken käytettävissä oli joukko korkeasti koulutettuja jalkineasiantuntijoita, se valitsi epätavanomaisen tien ja palkkasi nuoren suunnittelijan, jolla oli monipuolinen työhistoria mutta ei juuri lainkaan kokemusta kenkien suunnittelusta, valmistamaan mahdollisimman toimivaa ja teknisesti taitavaa polkujuoksijaa. Siirto kannatti, sillä tämä vaatimaton työntekijä päätyi luomaan kaksi merkin historian ajattominta polkujuoksusiluettia: Air Humara ja sen seuraaja Air Terra Humara.

© Nike

Synnynnäinen suunnittelija

Peter Foggin kohtalona tuntui aina olevan tulla suunnittelijaksi. Kaupanopettajan ja taideopettajan poika, hän suuntautui luonnostaan piirtämiseen jo nuoresta pitäen ja kävi koulussa useita muotoiluun perustuvia kursseja. Erään kurssin aikana Foggin professori huomasi, miten Fogg nautti autojen luonnostelusta, ja ehdotti, että Fogg kokeilisi tesseraalista suunnittelua - tekniikkaa, jossa erilaisia muotoja asetetaan yhteen mosaiikin tapaan, jotta saadaan aikaan aukoton kuvio. Professori ohjasi Foggin San Josén valtionyliopiston muotoilukursseille, jossa hän suoritti tutkinnon. Tämä johti nuoren muotoilijan useisiin eri työpaikkoihin, joissa hän hioi taitojaan työskentelemällä erilaisten esineiden parissa snorkkelista elektronisiin bridge-peleihin ja jopa Boeing 737 -lentokoneen sisätiloihin. Tämän lentokoneen parissa työskennellessään hänellä oli kuitenkin vakavia terveysongelmia, ja hän jätti työnsä keskittyäkseen toipumiseensa.

© Nike

Paluu töihin

Ennen sairastumistaan Fogg oli alkanut huolestua siitä, ettei hänen uransa etene mihinkään, joten kun hän palasi suunnittelualalle useiden kuukausien hoidon jälkeen, hän käytti hetken tilaisuutena tehdä muutos. Hän otti yhteyttä Dave Schenoneen, luokkatoveriin San Jose Staten ajoilta, josta oli tullut Niken jalkinesuunnittelijoista vastaava suunnittelujohtaja. Schenone kertoi hänelle, että he palkkaavat työntekijöitä, ja kehotti häntä harkitsemaan hakemista. Fogg noudatti ystävänsä neuvoa, ja useiden lykkäysten jälkeen, jolloin hän sai harjoitella kenkien ja rullaluistinten piirtämistä - jotain, jonka parissa Nike työskenteli tuolloin - hän sai mahdollisuuden näyttää taitonsa haastattelussa. Harjoittelu oli selvästi kannattanut, sillä vaikka lähin hänen koskaan suunnittelemansa kenkä oli sukelluskenkä, Fogg sai työpaikan.

© Nike

Haastava tehtävä

Saavuttuaan Nikeen Fogg määrättiin juoksuosastolle. Juoksijat olivat olleet yrityksen menestyksen ytimessä siitä lähtien, kun Bill Bowerman suunnitteli vohvelipohjan parantamaan juoksukenkien pitoa vuonna 1971, joten kyseessä oli tärkeä tehtävä, johon liittyi paineita ja odotuksia. Siirtyminen ei ollut Foggille kovinkaan helppoa, sillä hän siirtyi pitkäaikaisista, insinöörilähtöisistä lentokoneiden suunnitteluhankkeista vastanneesta suuresta tiimistä työskentelemään hyvin pienessä tiimissä tai jopa yksin suorituskykyyn ja estetiikkaan keskittyvien jalkineiden parissa. Niken kasvava menestys teki tilanteesta vielä haastavamman, sillä Foggin tullessa mukaan 90-luvun puolivälissä yrityksen johto oli lakannut kutsumasta sitä pelkäksi kenkävalmistajaksi ja korosti sen sijaan sen suunnittelu- ja markkinointiosaamista. Samoihin aikoihin he olivat huomanneet, että juoksijoiden keskuudessa oli tarvetta laadukkaille polkujuoksukengille, koska yhä useammat ihmiset viettivät aikaa luonnossa kaupungin ulkopuolella, mutta muut suositut tuotemerkit olivat jo aktiivisia tällä alalla, joten heidän oli luotava jotakin, jolla he erottautuisivat kilpailijoista. Näiden tavoitteiden mukaisesti Foggia pyydettiin tekemään teknisesti pätevä polkujuoksukenkä, joka osoittaisi tuotemerkin kyvyn valmistaa hypertoiminnallisia jalkineita houkuttelevalla estetiikalla.

© Nike

Tarahumara

Tehtävästä nauttien Fogg päätti, että hänen paras toimintatapansa oli pitää hauskaa suunnittelun kanssa. Hän käytti apunaan häntä kiinnostavia asioita, kuten omaa mieltymystään polkujuoksuun ja ajopäiviään maastopyörillä mudassa. Toinen hänen tärkeimmistä vaikutteistaan oli Tarahumara - Pohjois-Meksikon karuilla kanjonialueilla asuva alkuperäisväestö, jonka litteät sandaalit olivat jo inspiroineet vuoden 1991 Nike Air Huarache. Tarahumara-asutukset sijaitsivat historiallisesti niin kaukana toisistaan, että heidän väkensä juoksi niiden välillä jopa 200 mailia päivien ajan vaikeissa, kivisissä olosuhteissa välittääkseen uutisia. Heidän oma sanansa Rarámuri viittaa jopa heidän juoksuperintöönsä, ja pitkän matkan kestävyys on olennainen osa heidän kulttuuriaan.

Kestävä muotoilu

Fogg otti Tarahumaran sanan "Humara" ja antoi sen kengälle, ja takoi muotoilun, joka ilmentää näiden ihmisten urheilullista ja sitkeää luonnetta, siirtymällä pois raskaista, kömpelöistä polkukengistä, jotka olivat tyypillisiä tuolle ajalle. Sen sijaan hän suunnitteli jotain, joka oli enemmänkin juoksuun keskittyvää, ja teki kevyen, toiminnallisen mallin, jossa oli mukava istuvuus, mutta joka oli silti kulutusta kestävä ja kova ja joka kesti elementtejä. Hän antoi kengälle kookkaan, hyvin pitävän ulkopohjan, jossa on etu- ja kantapäässä kaksisuuntaiset pitotyynyt, jotka tukevat käyttäjää niin ylämäkeen kuin alamäkeen. Joustourat sen pinnassa säilyttivät hyvän ohjattavuuden, ja Zoom Air -yksikön käyttö etujalkaterässä ja koteloidun Airin käyttö kantapäässä tekivät siitä uskomattoman mukavan, olipa kyseessä sitten kivien, raunioiden ja juurien yli astuminen tai kaupungin kaduilla käveleminen. Jalkaholvin alapuolella oleva timantinmuotoinen polkujuoksumerkki toimi samalla pohjayksikön keskipisteenä ja ilmoitti ylpeänä kengän tarkoituksesta. Ulkopohjan tavoin myös välipohjan ulkopinta oli optimoitu koviin olosuhteisiin, sillä se oli päällystetty ainutlaatuisella tekstiilipinnoitteella, joka oli saanut inspiraationsa Niken aikaisemman cross-treenikengän välipohjasta ja suojasi sitä hankauksilta - tämä oli ensimmäinen kerta, kun vastaavaa käytettiin polkujuoksukengässä. Fogg otti vaikutteita retkeilyteltoista, hihnoista ja kiipeilykengistä suunnitellessaan yläosaa, joka rakennettiin käyttäen tekstiilin ja verkon sekoitusta kestävyyden ja mukavuuden takaamiseksi. Tämä antoi sille myös urheilullisen estetiikan ja auttoi sitä istumaan pehmeästi jalan ympärille, kun taas kuminen varvassuoja suojasi etuosaa naarmuilta ja viilloilta. Vettä hylkivien ominaisuuksien ansiosta se kestää märkiä olosuhteita, ja sen omaleimainen nauhajärjestelmä auttaa pitämään jalan turvassa voimakkaiden liikkeiden aikana.

© Nike

Terra Humara

Kun Air Humara oli varustettu niin monilla tukevilla ominaisuuksilla, monet luulivat sen kuuluvan Niken ACG (All Conditions Gear) -mallistoon, kun se julkaistiin vuonna 1997. Se sopi todellakin hyvin sarjaan, mutta sen päätarkoitus oli polkujuoksu, ja kuten Fogg itse on todennut, tällaisten mallien on oltava ennen kaikkea loistavia juoksukenkiä, joten se jäi Niken juoksuosastolle. Tästä huolimatta se inspiroi tulevia ACG-malleja, ja sitä pidetään usein osana ACG-sarjaa. Sama pätee Foggin seuraavaan lenkkikenkään, Air Terra Humaraan, joka saapui talvella 1997. Kuten edeltäjänsä, myös Terra Humara -mallissa oli vahva ja pitävä ulkopohja, jonka musta väritys oli saanut vaikutteita alkuperäisestä Air Max 95:stä, sekä välipohja, joka sisälsi sekä Zoom Airia että kapseloitua Airia. Kantapäässä olevat pyöreät ikkunat toivat ilmatyynyn näkyviin, joten Terra Humara oli yksi ensimmäisistä polkujuoksukengistä, joissa oli näkyvä Air. Luonnossa tapahtuvien puhkeamisten estämiseksi ikkunat asetettiin taaksepäin välipohjan pinnasta, ja keskipohjan puolella olevat ikkunat tehtiin hieman pienemmiksi, jotta ne tarjoaisivat parempaa vakautta. Päällisen osalta Fogg otti inspiraatiota moottoripyörästä tuodakseen suunnitteluun turvallisuuden ja vakauden tunteen. Visuaalisesti sen kyljet muistuttivat pyörän pyörää, ja jokaisen kyljen kaareva päällyste perustui jarrulevyyn, josta lähtee säteilevästi sarja piikkimäisiä sormia, jotka muodostavat kengän nauhoitusjärjestelmän, kun taas välipohjan pyöreät Air-ikkunat toimivat lisäviittauksena moottoripyöräilyyn.

© Nike

Kekseliäs mainonta

Air Terra Humara liittyi Niken ACG-mallistoon vielä syvemmin kuin edeltäjänsä, sillä nimi Terra oli peräisin vuoden 1991 Air Terra ACG -kengästä, joka toimi perustana brändin tuleville polkujuoksukengille. Se hyötyi myös samasta leikkisästä ja kekseliäästä mainonnasta, josta ACG-mallisto oli tullut tunnetuksi. Eräässä julisteessa oli kengän julkaisun aikaan runo, joka oli kirjoitettu kengän näkökulmasta. Siinä lueteltiin Terra Humaran karuja ominaisuuksia ja todettiin muun muassa seuraavaa: "Minulla on aggressiivinen ulkopohja, joka rakastaa tarttua kiinni", "etujalkapohjan ja kantapään Air-Sole-yksiköt ovat pehmeitä" ja "vesi ei nauti imemättömien materiaalieni seurasta". Se päättyi repliikkeihin "Olen Air Terra Humara. Eivätkä nimetkään voi satuttaa minua".

© Nike

Julkkisten suosikki

Foggin ensimmäiset Air Humara- ja Air Terra Humara -värimallit perustuivat maastopyöriin ja muihin ulkoiluvaatteisiin, ja niissä käytettiin tummia, maanläheisiä sävyjä, jotka auttoivat peittämään elementeissä ulkoillessa kerätyn lian. Vaikka tämä antoi niille houkuttelevan esteettisen ilmeen, molemmat mallit olivat ensisijaisesti toiminnallisia, joten oli yllätys, kun ne alettiin ottaa käyttöön vapaa-ajan kenkinä, ja erityisesti Terra Humara -malli sai mainetta julkkisten keskuudessa, sillä sitä käyttivät musiikkitähdet kuten Courtney Love ja Brittany Spears. Kukaan ei ollut tästä yllättyneempi kuin Fogg, joka oli vasta aloittanut kenkäteollisuuden, eikä ollut koskaan puhunut luomuksistaan muille kuin juoksijoille, sillä hän oli odottanut, että vain polkujuoksijat olisivat kiinnostuneita ostamaan niitä. Suunnittelija hämmästyi vielä enemmän, kun Vogue lähestyi häntä ja pyysi häntä tekemään toimituksellisen artikkelin lifestyle-lenkkareiksi muuttuneesta polkujuoksukengästä. Toukokuussa 1998 julkaistussa artikkelissa syvennyttiin Foggin suunnitteluprosessiin ja esiteltiin hänen epätavallinen taustansa, eksentriset ideansa ja tuottelias luova tuotanto. Se paljasti myös toisen kengän inspiraation - Swatch-kellon sisäisen toiminnan - ja korosti sitä, että Terra Humara nähtiin kuuluisien ihmisten jaloissa ympäri New Yorkia ja Los Angelesia. Tämä artikkeli auttoi osoittamaan, että Fogg voisi tehdä menestyksekkään uran jalkinesuunnittelijana, ja Nike alkoi luottaa häneen jatkossa entistä enemmän. Tämän lisäksi sitä pidettiin Niken kannalta vahvistavana hetkenä, sillä se osoitti tuotemerkin suunnittelun pätevyyden ja osoitti, että heillä oli tarvittava asiantuntemus muodin ja toiminnallisuuden tehokkaaseen yhdistämiseen.

© Vogue

Onnekas väliintulo

Tämä odottamaton huomio teki Foggin polkujuoksukengistä uskomattoman menestyksekkäitä 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa - mikä on vieläkin ihmeellisempää, kun otetaan huomioon, että Humara ei melkein päässyt kehitysvaihetta pidemmälle. Varhaisen suunnitteluprosessin aikana Foggille sanottiin, että hänen pitäisi lopettaa kengän työstäminen, koska kehittäjä ei pitänyt siitä. Onneksi Foggin markkinointipäällikkö uskoi Air Humaraan, pysyi sen suunnittelun takana ja varmisti, että se hyväksyttiin tuotantoon. Jos näin ei olisi tapahtunut, Humaraa tai Terra Humeraa ei olisi ollut olemassa, ja Niken polkujuoksukengät olisivat edenneet aivan eri suuntaan. Kun otetaan huomioon molempien siluettien suosio, on lähes mahdotonta ajatella, että näin olisi voinut tapahtua, varsinkin kun otetaan huomioon niiden pitkäaikainen menestys, jonka myötä ne ovat vuosikymmenien aikana hiipuneet ja palanneet takaisin useita kertoja.

© Nike

Paluu uudelle vuosituhannelle

Vaikka Humaran alkuvuosina esiintyivät julkkikset, sen pitkäaikainen menestys oli yhteistyöhön perustuvaa. Vuonna 2002 mahtava HTM-tiimi, joka kokosi yhteen Fragment Designin perustajan Hiroshi Fujiwaran, visionäärisen suunnittelijan Tinker Hatfieldin ja Niken tulevan toimitusjohtajan Mark Parkerin, toimitti kaksi lifestyle-painotteista Terra Humara -värimuunnosta, joissa oli sulavat nahkapäälliset, jotka auttoivat siluettia löytämään suosionsa uudella vuosituhannella. Tätä seurasi vuonna 2006 maanläheisempi Terra Humara, joka tunnettiin kekseliäästi nimellä Trumara sen yhteistyökumppanin, katuvaate- ja lenkkariputiikki True:n, mukaan. Nike julkaisi tämän laser camo -värimallin uudelleen vuonna 2009 San Franciscossa sijaitsevan tuotemerkin 13-vuotisjuhlan kunniaksi, ja kengän fanikunta jatkoi kasvuaan.

© Nike

Yhteistyöt ja comebackit

Kaikki tämä auttoi Humara-nimen kantamisessa 2010-luvulle, jolloin tunnettu lenkkariasiantuntija ja -harrastaja Gary Warnett kuvaili Peter Foggia yhdeksi Niken suurimmista suunnittelijoista. Vuoden 2017 Supreme-yhteistyö oli kuitenkin se, joka todella vauhditti Air Humara-merkin uutta nousua. Rullalautailun lifestyle-brändi julkaisi Air Humara 17:stä neljä värivaihtoehtoa, joista kolme on väriltään Blue Lagoon, Action Green ja Fire Pink, ja neljäs on tyylikäs Triple Black -versio. Kukin esiteltiin perinteisessä rakenteessa, ja kärkeen ja kantapäähän lisättiin 3M-heijastavia materiaaleja, jotka tekevät niistä entistäkin käytännöllisemmät. Tämä sai aikaan aivan uuden Humaras-valikoiman, kun polkujuoksija hyödynsi funktionaalisten ulkoilukenkien kasvavaa trendiä, joka huipentui uuteen yhteistyöhön vuonna 2022. Tätä varten Nike teki yhteistyötä ylellisen ranskalaisen muotimerkin Jacquemusin kanssa tuottaakseen kaksi tyylikästä, nahkapäällysteistä versiota - toinen on siro Light Bone ja toinen rikas Ale Brown - ja niiden minimalistista ulkonäköä ilmentävät niiden kylkiä koristavat pienet kultaiset swoosit. Näitä seurasi elinvoimainen Pink Flash -väritys, jonka kokonaan vaaleanpunainen päällinen on päällystetty verkolla ja koristeltu samoilla tyylikkäillä brändiefekteillä kuin kaksi edellistä Nike x Jacquemus -mallia. Vuonna 2023 Air Terra Humara teki oman suositun paluunsa yhteistyössä Undefeatedin kanssa. Lenkkarikauppa ja vaatemerkki loi alkuperäisen kengän rakastavasti uudelleen kahdessa värivaihtoehdossa: Black ja Archaeo Brown, jotka molemmat sisälsivät omat heijastavat yksityiskohtansa. Kumin kantapäässä ja varvassa oli karkea, ruudukkomainen rakenne, joka muistutti hieman moottoripyörän renkaiden rakennetta, mikä on osoitus Foggin alkuperäisestä inspiraatiosta, ja tuotemerkin Play Dirty -lause oli samassa paikassa kuin HTM-lenkkareiden logo, joka oli ollut varastossa ensimmäisessä Undefeatedin myymälässä, kun se perustettiin vuonna 2002. Vuoden 2024 alussa tuli kaksi jatkoväriä - silmiinpistävän turkoosi Light Menta ja hienostunut Cargo Khaki - jotka molemmat sisälsivät myös nämä ainutlaatuiset suunnittelutiedot.

© Nike

Erinomainen perintö

Vaikka Nike Air Humara oli vasta toinen kenkä, jonka parissa Peter Fogg oli työskennellyt, se oli valtava menestys, joka laajensi Niken vetovoimaa ja aloitti monen vuosikymmenen menestyksen sekä tuotemerkille että suunnittelijalle. Kuuden vuoden työskentelyn jälkeen Niken juoksuosastolla, jossa hän tuotti muita loistavia polkujuoksukenkiä, kuten Sertig ja Albis, Fogg jatkoi työskentelyä ACG-, urheiluvaate- ja koripallo-osastoilla. Hän osoitti monipuolisuutensa luomalla ikonisia malleja, kuten vuoden 2002 Pegasus ja vuoden 2013 Hyperdunk, ja hänestä tuli samalla yksi brändin maineikkaimmista suunnittelijoista. Humara ja Terra Humara ovat kuitenkin edelleen hänen parhaita siluettejaan niiden vaikuttavan rakenteen ansiosta, joka kutsuu käyttäjäänsä etsimään seikkailua. Nykyään niiden perintö elää, sillä intohimoisten lenkkareiden harrastajien ja polkujuoksijoiden kulttimainen kannattajakunta kerää niitä edelleen osittain niiden teknisten kykyjen ja muodikkaan estetiikan vuoksi, mutta myös niiden legendaarisen luojan kiehtovan tarinan vuoksi.

Read more

SPORTSHOWROOM uses cookies. About our cookie policy.

Continue

Valitse maasi

Euroopassa

Amerikka

Aasian ja Tyynenmeren alue

Afrikka

Lähi-itä