Nike
FlyEase
Saavutettavuuden vallankumous.
Traaginen alku
Nike on koko historiansa ajan pyrkinyt pidentämään kenkäsuunnittelun rajoja, jotta urheilijat pääsisivät yhä korkeammalle. 2000-luvun puolivälissä tapahtui kuitenkin tragedia, joka lopulta muutti brändin suhtautumista lenkkareihin. Jeff Johnson, Niken ensimmäinen kokopäiväinen työntekijä, joka oli itse asiassa liittynyt yritykseen jo 1960-luvulla, jolloin se tunnettiin vielä nimellä Blue Ribbon Sports, sai aivohalvauksen. Vaikka hän selvisi hengissä, hänen liikuntakykynsä oli rajoittunut, minkä vuoksi hänen oli vaikea pukea tavanomaisia jalkineita jalkaansa. Johnsonin hädän nähdessään innovatiivinen suunnittelija Tobie Hatfield päätti auttaa ja aloitti matkan mukautuvan kenkäsuunnittelun pariin.
"Jos sinulla on keho, olet urheilija"
Vuonna 2006, kaksi vuotta Johnsonin aivohalvauksen jälkeen, Hatfield alkoi työskennellä vammaisille tarkoitettujen jalkineiden parissa. Aluksi hänen suunnittelunsa oli suunnattu urheilijoille, ja hän värväsi ammattilaisparatriathlonisti Sarah Reinertsenin avukseen tehtäväänsä. Hänen neuvonsa järkyttivät Hatfieldia ja avasivat hänen silmänsä hänen ja muiden kohtaamille vaikeuksille. Hän oli itse amputoitu ja selitti, miten hänen olisi pitänyt ostaa tavalliset kengät ja muokata niitä, jotta hän saisi aikaan jotain, joka sopisi hänen vammalleen. He jatkoivat keskustelua muiden vammaisten kohtaamista vaikeuksista ja siitä, miten paljon se voi rajoittaa heidän mahdollisuuksiaan liikkua ja olla aktiivisia.
Hatfield päätti, että jotakin oli tehtävä, ja vetosi Niken perustajan Bill Bowermanin sanoihin, joka sanoi kerran: "Jos sinulla on keho, olet urheilija". Hän ymmärsi, että vaikka ortopedisiä ratkaisuja oli jo olemassa, suuri osa väestöstä ei saanut mukavia, kohtuuhintaisia ja tyylikkäitä kenkiä, jotka oli tehty heidän tarpeisiinsa. Hän ja Reinertsen halusivat korjata tämän ja rakensivat Nike Sole -yrityksen vuonna 2012. Tämä juoksuteriin tehty nopeasti vaihdettava vetojärjestelmä muutti pelin Reinertsenin kaltaisten vammaisurheilijoiden kannalta, ja teknologia otettiin nopeasti käyttöön koko alalla. Tämä oli kuitenkin vasta alkua. Hatfield oli saamassa inspiraatiota toisesta lähteestä, joka laajentaisi hänen ajatteluaan aiheesta entisestään.
Inspiroiva kirje
Matthew Walzer oli vasta teini-ikäinen, kun hän päätti kirjoittaa Nikelle. Aivohalvauksen vuoksi hän ei pystynyt solmimaan tavanomaisia nauhoitusjärjestelmiä itse, joten jonkun muun oli aina autettava häntä. Vaikka hän piti Niken koripallokenkien käyttämisestä erityisesti niiden korkean nilkkatuen vuoksi, joka auttoi hänen tilaansa, hän oli pettynyt siihen, että merkki ei tarjonnut mukautuvia vaihtoehtoja hänen kaltaisilleen ihmisille. Pohdittuaan vuosikausia, miten lähestyä Nikea, hän lopulta 16-vuotiaana kirjoitti Nikeen selittääkseen tilanteensa. Hän kertoi vammansa mukanaan tuomista ongelmista, mutta totesi myös, että hän oli lähes täysin omavarainen. Teini-ikäinen odotti innolla pääsevänsä collegeen, mutta ei halunnut turvautua ystäviinsä, jotka sitoisivat kengännauhat hänen puolestaan - viimeinen turhauttava haaste, jota hän ei yksinkertaisesti pystynyt voittamaan itse. Hän pyysi Nikea luomaan kengän, joka antaisi hänelle haluamansa itsenäisyyden ennen yliopistoon lähtöä. Niken toimitusjohtaja Mark Parker luki kirjeen ja välitti sen Hatfieldille. Walzerin sanat innoittivat Hatfieldiä kaksinkertaistamaan työnsä mukautuvien teknologioiden rakentamisessa, ja hän keskittyi valmistamaan lenkkarit, joissa on helppo sisäänpääsyjärjestelmä, joka ratkaisisi Walzerin ongelman.
Tyytyväinen asiakas
Hatfieldiltä kesti kolme vuotta viimeistellä ensimmäinen FlyEase-kenkänsä - Nike Zoom Soldier 8 FlyEase. Kun pari lähetettiin Walzerille testattavaksi, aika oli käytetty hyvin, sillä hän oli tyytyväinen lopputulokseen. Hän vastasi Hatfieldille ilmaistakseen kiitollisuutensa ja kertoi, kuinka itsenäinen hän voi olla niiden ansiosta, ja kuvaili voimakasta onnistumisen tunnetta, jonka hän sai pukiessaan ne jalkaansa. Uudenlaisessa mallissa yhdistettiin kantapään ympärillä kulkeva vetoketju ja tarranauha, jonka avulla Walzer pystyi avaamaan kengän takaosan kokonaan. Siitä hän pystyi helposti liu'uttamaan jalkansa sisään ja laittamaan ne jalkaan ilman ongelmia. Koska kenkä kuului LeBron Jamesin allekirjoitussarjaan, siinä oli myös korkea nilkka, mikä teki siitä täydellisen kengän Walzerin tilaan - hän pääsi jopa tapaamaan LeBronin yhteistyön tuloksena. Walzer otti suoraan yhteyttä Nikeen ja teki rohkean liikkeen, mutta hänen rohkeutensa käynnisti liikkeen, joka johti aivan uudenlaisiin mukautuviin teknologioihin.
Valikoiman laajentaminen
Zoom Soldier 8 FlyEase -mallin julkaisun jälkeen Nike teki yhteistyötä sellaisten organisaatioiden kanssa kuin Center for the Intrepid, joka työskentelee armeijan amputaatioiden ja palovammojen uhrien parissa, sekä Yhdysvaltain paralympialaisen rugbypyörätuolijoukkueen kanssa, jota varten Nike kehitti tekniikkaa, joka pitää pelaajat paikoillaan taklausten aikana. Sarah Reinertsenin kanssa työskentelyn lisäksi Niken suunnittelijat alkoivat konsultoida muita urheilijoita, kuten pyörätuolimiekkailija Beatrice Vioa, ja näin he saivat lisää tietoa siitä, miten vammaisyhteisöä voidaan parhaiten palvella. He tekivät myös yhteistyötä WNBA-tähti ja olympiavoittaja Elena Delle Donnen kanssa rakentaakseen toisen esteettömän koripallokengän, joka oli ensimmäinen FlyEase-malli, joka ei kuulunut jo olemassa olevaan Nike-mallistoon. Sisarensa Lizzien, jolla on useita vammoja, innoittamana hän avusti Nike Air Zoom UNVRS:n luomisessa. Kengässä oli magneettikiinnitteinen kantapäähihna ja alas taittuva kantapää, joka mahdollistaa helpon, kädet vapaan pääsyn, sekä monia muita Niken teknologioita, kuten Flyknit-päällinen ja Flywire-kaapelit, joiden ansiosta se mukautuu erimuotoisiin jalkoihin. Lisäksi kengän muotoiluun oli painettu inspiroivia viestejä, jotka osoittivat Niken kunnianhimoiset tavoitteet kengän suhteen: "Laajenna inhimillistä potentiaalia kaikkialla UNVRS:ssä Kaikki sukupuolet Kaikki kyvyt Kaikki alkuperät Kaikki", "Ei ole rajoja Kaikki on mahdollista" ja "Tuo inspiraatiota ja innovaatiota jokaiselle urheilijalle maailmassa".
UNVRS julkaistiin vuonna 2019, vuonna, jolloin saatiin myös ensimmäinen adaptiivinen jalkapallosilmukka. Tämä urheilukohtainen kenkä luotiin Seattle Seahawksin linjapuolustaja Shaquem Griffinille, jolla ei ollut vasenta kättä ja jonka oli vaikea tehdä nopeasti nauhoja. Nike suunnitteli sen sijaan nauhoilla varustetun cleatin, mikä miellytti Griffiniä, sillä yksinkertaista kiinnitysjärjestelmää voisi käyttää kuka tahansa urheilija. Näiden lenkkareiden julkaisemisen jälkeen Nike on jatkanut yhteistyötä useiden urheilijoiden kanssa uusien ja helpommin lähestyttävien mallien parissa, ja Delle Donne sai oman nimikkokenkänsä, Nike Air Deldon, vuonna 2022. Sen FlyEase-järjestelmä oli uskomattoman helppokäyttöinen, ja siinä oli kieli, joka voitiin taittaa alaspäin aukon laajentamiseksi yläosassa, sekä kokoontaitettava kantapää. Kengän mukana tuli jopa riippulappu, joka sisälsi visuaaliset ohjeet helppokäyttöisen järjestelmän käyttämiseen.
Yleispätevä muotoilu
Tämä universaalisuus on jotain, josta on ajan mittaan tullut keskeinen osa Niken FlyEase-mallistoa. Varhaiset mukautuvat mallit auttoivat varmasti monia ihmisiä, joilla oli aiemmin ollut vaikeuksia saada perinteisiä kenkiä jalkaansa, sillä ne tarjosivat heille muodikkaita vaihtoehtoja ortopedikaupoissa myytävien, lähinnä toiminnallisiin kenkiin perustuvien mallien lisäksi. Myöhemmillä FlyEase-malleilla oli kuitenkin laajempi yleisö, koska ne pystyivät helpottamaan kaikkien elämää. Tämä eetos sai aikaan yhden kaikkien aikojen hypetetyimmistä ja helpoimmin lähestyttävistä FlyEase-kengistä - Nike Go FlyEasen.
Täysin kädetön muotoilu
Kun Niken suunnittelijat jatkoivat eri tapojen tutkimista, joilla he voisivat auttaa niitä, joilla on vaikeuksia pukea perinteisiä kenkiä jalkaan, he pohtivat, miten tehdä täysin handsfree-malli. Heille tuli mieleen, että monet ihmiset yksinkertaisesti käyttävät jalkojaan kenkien riisumiseen esimerkiksi silloin, kun he eivät pysty kumartumaan, pitämällä toisella jalalla kiinni kantapäästä ja vetämällä toisen jalan ulos. Ei ole harvinaista nähdä kenkiä, joiden kantapää on romahtanut, koska omistaja on toistuvasti pannut ne jalkaan tällä tavoin. Tämä havainto sai Niken kokeilemaan malleja, jotka helpottavat näitä luonnollisia toimintoja, mutta haasteena oli tehdä jotain toimivaa ja esteettisesti miellyttävää, mutta ei liian monimutkaista tai kallista valmistaa. Sen oli myös näytettävä kengältä, jotta ihmiset voisivat suhtautua siihen muutenkin kuin vain käytännöllisellä tasolla.
Tuottava kumppanuus
Kun uuden mallin työstäminen eteni, Nike alkoi ottaa yhteyttä muihin mukautuvia kenkiä suunnitteleviin yrityksiin. Kizik, pieni kenkäsuunnittelija, joka työskentelee hands free -ratkaisujen parissa, oli jo jonkin aikaa valmistanut esteettömiä kenkiä, joissa oli kokoontaitettavat korot. Niken innovaatiopäällikkö Tom Clarke päätti lähestyä Kizikin perustajaa Mike Prattia, joka oli monien yrityksen mukautuvien mallien suunnittelija, ja ryhtyä yhteistyöhön, joka parantaisi molempien luovaa tuotantoa. Hän jopa suositteli, että Pratt palkkaisi Niken entisen työntekijän nimeltä Skip Lei. Kun Lei oli mukana, kumppanuus saatiin vakiinnutettua, ja molemmat tuotemerkit alkoivat jakaa ideoita säännöllisesti. Air Max 90 FlyEase oli tämän yhteistyön suora tulos. Niken suunnittelukonseptit yhdistettiin Pratt's Handsfree Labsin asiantuntijoiden konsepteihin, jotta ikonisesta mallista saatiin päivitetty versio, jossa hyödynnettiin Niken tavaramerkiksi rekisteröityä Foot Activated Shoe Technology -teknologiaa. Se koostui joustavasta materiaalista, jota ympäröi kolmion muotoinen kotelo kantapäässä, jota voitiin työntää alaspäin jalan avulla, jotta sisäänpääsy olisi helppoa. Samanlaista kokoontaitettavaa kantapääjärjestelmää on sittemmin käytetty useissa malleissa, kuten Niken suositussa Metcon-harjoituskengässä.
Edistyminen
Tämän kukoistavan kumppanuuden rinnalla Nike jatkoi vammaisyhteisön jäsenten kuulemista, ja uusi malli alkoi hahmottua. Suunnittelijat kehittivät ensin kengän, joka oli leikattu keskeltä kahtia ja pidetty yhdessä kirurgisilla letkuilla. Tämä antoi heille peruslähtökohdan ja osoitti, että kantapää on avattava kokonaan, jotta käyttäjä voi yksinkertaisesti liu'uttaa jalkansa sisään. Kun he olivat päässeet lopulliseen tuotteeseen, se näytti radikaalisti erilaiselta kuin muut lenkkarit, mutta oli silti kengän näköinen. Nike antoi sille nimeksi Go FlyEase.
Uraauurtava muotoilu
Nike Go FlyEase oli uraauurtava kolmella tavalla. Ensinnäkin siinä oli kantapäässä suuri kiilamainen potkukiila, joka helpotti intuitiivista liikettä, kun kengän takaosaa pidettiin yhdellä jalalla kiinni kengän riisumiseksi. Toiseksi kengän koko kehän ympärille oli kiedottu Tensioner-nimellä tunnettu leveä kuminauha, joka tuki kenkää sen avautuessa ja sulkeutuessa. Nike valmisti tämän kestävän vyön käyttämällä materiaalia, jota käytetään yleensä pohjien valmistuksessa, ja suoritti tiukat konetestit varmistaakseen, että vyön lujuus oli riittävä sen tehtävän suorittamiseen. Tensioner-vyö tarjosi vakautta kengän kolmannelle ja innovatiivisimmalle ominaisuudelle - kaksivakaalle saranalle.
FlyEase-kengissä oli vuosien mittaan käytetty tarranauhoja, magneettinauhoja, vetoketjuja ja kaapeleita, mutta sarana oli huipputeknologiaa, joka oli huipentuma Hatfieldin lähes kaksi vuosikymmentä aiemmin aloittaman mukautuvien komponenttien parissa tekemän työn tuloksena. Se oli sijoitettu välipohjaan siihen kohtaan, jossa kengän etuosa kohtaa kengän etuosan, jolloin kengän takakolmannes taittui auki etupuolelta. Avoimessa asennossaan kenkä antoi jalalle täyden pääsyn, joten se voitiin asettaa jalkaan ilman, että sitä piti vetää tai työntää mihinkään. Kun jalka oli turvallisesti kengän etuosassa, käyttäjä yksinkertaisesti astui alas kengän takaosaa vasten, jolloin se litteytyi. Sen jälkeen sarana lukkiutui suljettuun asentoonsa, ja mikä merkittävintä, se pysyi siinä, kun käyttäjän paino nostettiin, vaikka hän teki varsin voimakkaita liikkeitä. Kengän irrottamiseksi käyttäjän oli vain pidettävä toisella jalalla kiinni kumisesta potkulaudasta ja nostettava se ylös toisella jalalla. Kantapäähän kohdistuva lisäpaine sai saranan ponnahtamaan auki, kun jalka nostettiin, ja kenkä oli helppo liu'uttaa ulos. Vahvistaakseen sen lujuutta Nike lisäsi ulkopohjan keskelle kaistaleen erittäin kestävää kumia ja ympäröi saranaa ylimääräisillä vaahtomuovikerroksilla. Tämä tuki Tensioneria pitämään kengän kasassa, kun se avautuu ja sulkeutuu, ja loi vakautta koko liikkeen ajan.
Lopullinen esteetön kenkä
Kun Nike Go FlyEase julkaistiin helmikuussa 2021, se oli esteettömän kenkäsuunnittelun huippu, ja siinä oli jopa laatikko, joka voitiin potkaista auki ilman käsien käyttöä. Se oli kolmen vuoden kovan työn tulos, mutta todellisuudessa sen uraauurtava muotoilu oli paljolti Hatfieldin, Reinertsenin ja heidän tiiminsä perustavanlaatuisen työn ansiota. Vaikka se oli kehitetty vammaisväestöä silmällä pitäen, se oli kätevä myös kaikenlaisille ihmisille. Osoittaakseen tämän Nike lähetti parin Jimmy Fallonille, joka oli aiemmin leikannut joitakin merkin kenkiä kahtia komediasketsiä varten. Tämä toi Go FlyEaselle ylimääräistä hypeä, sillä hän oli selvästi otettu muotoilusta, jota hän esitteli tässä suositussa tv-ohjelmassa. Juontaja esitteli intuitiivisen liikkeen, joka tarvitaan kengän pukemiseen, ja korosti sen samankaltaisuutta tapaan, jolla monet ihmiset jo potkaisevat kenkänsä jalkaan ja jalasta.
Esteetön saavutettavuus
Go FlyEase tarjosi tyylikkäämmän tavan pukea kengät jalkaan kaikille vartalotyypistä riippumatta, ja ehkä siksi se myytiin niin nopeasti loppuun, kun se lanseerattiin. Sitä oli itse asiassa vaikea saada, ja Nike halusi korjata tämän ongelman, sillä se oli suunniteltu osallistavaksi malliksi niille, jotka sitä eniten tarvitsivat. Muutamaa kuukautta myöhemmin sitä tuli lisää, ja vuodesta 2022 lähtien se on ollut paljon helpommin saatavilla, ja se on jälleen kerran tarjonnut vaihtoehdon niille, joilla on liikuntarajoitteita, sekä ihmisille, jotka yksinkertaisesti haluavat käyttäjäystävällisemmän kengän.
Klassiset mallistot
Go FlyEasen julkaisun jälkeen Nike on jatkanut mukautuvien mallien lanseeraamista, joskus lisäämällä handsfree-järjestelmiä ja muita esteettömiä ominaisuuksia Pegasus ja VaporMaxin kaltaisiin klassisiin malleihin ja joskus tekemällä kokonaan uusia malleja. Yksi merkittävä kenkä oli osa Tokion olympialaisia varten koottua mallistoa. Nike Glide FlyEase -nimisessä kengässä oli joustava kantapää, joka liukui automaattisesti takaisin paikalleen jalan taakse, kun jalka oli kengässä, ja kengän päälliseen oli rakennettu joustava naru, joka kietoutui jalan ympärille pitämään jalan tukevasti paikallaan. Sen lisäksi, että se oli hyvä vammaisurheilijoille, se mahdollisti myös muiden urheilijoiden nopean sisään- ja ulospääsyn treenikengistä ilman, että heidän täytyi jatkuvasti kumartua, kun he siirtyivät lajeista toiseen esimerkiksi voimistelulajeissa, joissa he joutuvat tekemään niin useita kertoja. Tämä nosti entisestään Niken esteettömien mallien profiilia ja osoitti, että ne voivat helpottaa kaikkien elämää, kun taas omalaatuinen Rawdacious-värimaailma, joka koostui valkoisesta, Pink Blastista, Total Orange -väristä ja Bright Crimson -väristä, osoitti tuotemerkin halun luoda nämä kengät myös muotia silmällä pitäen.
Kaksi legendaarista mallia saa FlyEase-käsittelyn
Vuoteen 2022 mennessä FlyEase-teknologia oli kehittynyt moniin eri muotoihin ja sitä oli käytetty monissa eri lenkkareissa. Tämä tarjosi eritasoisille ihmisille pääsyn joihinkin Niken ikonisimpiin siluetteihin, mutta nyt oli aika laajentaa FlyEase-mallistoa kahteen kaikkien aikojen suosituimpaan lenkkikenkään - Air Jordan 1: een ja Air Force 1:een. Ensimmäinen julkaistiin sekä korkean että matalan kärjen versioina, ja selkä avattiin kaulushihnan ja vetoketjun yhdistelmällä, ja toinen hihna laajensi aukkoa yläosassa, jotta jalka voitiin sujauttaa helposti sisään, ennen kuin koko juttu suljettiin uudelleen yhdellä kädellä. Kun ensimmäiset AJ1:t oli tuotu markkinoille vuoden 2022 alussa, vuoden aikana julkaistiin useita värivaihtoehtoja, kunnes lopulta FlyEase sai surullisenkuuluisan Bred-värityksen vuoden 2023 alussa. Pian tämän jälkeen Air Force 1 liittyi lopulta FlyEase-vallankumoukseen. Se sisälsi paljon hienovaraisempia mukautuksia ja näytti itse asiassa lähes täsmälleen samalta kuin klassinen täysin valkoinen värimerkki, lukuun ottamatta uuden näköistä tuotemerkkiä, joka viittasi sen helppokäyttöiseen rakenteeseen. Siinä oli kokoontaitettava kantapää, joka oli piilotettu päällisen alle, ja nauhat oli ommeltu alaspäin, mikä vapautti kantajansa niiden sitomisesta. Vihdoinkin maailma sai täysin kädet vapaana olevan Air Force 1:n.
Esteettömyyden ja innovaation uusi aikakausi
On melkein vähättelyä sanoa, että Niken FlyEase-mallisto on muuttanut täysin sen, miten monet ihmiset käyttävät lenkkareita. Se tarjoaa paljon enemmän kuin mukautuvia ja osallistavia kenkiä niille, joilla on erityyppiset jalat ja erilaiset kyvyt, se tarjoaa heille tyylikkäitä ja toimivia malleja, joita he eivät aiemmin voineet saada. Tämä on saanut vammaisyhteisön jäsenet kehumaan, koska se on antanut heille mahdollisuuden saada käyttöönsä koko valikoiman muodikkaita lenkkareita ja avannut heille aiemmin saavuttamattoman mahdollisuuden ilmaista identiteettiään jalkineiden avulla. Pyrkiessään tukemaan näitä kapeampia ryhmiä Nike aloitti uuden esteettömyyden ja innovoinnin aikakauden. FlyEase Innovation -tiimi työskentelee edelleen yhdessä vammaisyhteisön jäsenten kanssa seuraavien mallien parissa, mikä tarkoittaa, että tulevina vuosina on tulossa vielä enemmän osallistavia malleja. Yli kymmenen vuotta sen jälkeen, kun Walzer kirjoitti kirjeen, Niken FlyEase-luomuksilla on yhä vaikutusta, sillä tuotemerkki elää Bill Bowermanin koskettavien sanojen mukaisesti.