Jordan
1
Koripallokenkä, joka lanseerasi brändin.
Poikkeuksellisen uran alku
Vuonna 1984 Michael Jordan osallistui NBA:n varaustilaisuuteen nuorekkaana 21-vuotiaana. Odotukset olivat korkealla menestyksekkään yliopistouran jälkeen, jonka aikana hän oli saanut useita tunnustuksia ja palkintoja, ja Chicago Bulls otti Jordanin kolmanneksi parhaaksi pelaajaksi. Kukaan ei kuitenkaan tiennyt, kuinka tähtitieteellisen menestyksekäs hänen uransa tulisi olemaan. Kukaan ei tiennyt, lukuun ottamatta joitakin Niken kaukokatseisia työntekijöitä. Heistä merkittävin oli urheilumarkkinointijohtaja Sonny Vaccaro. Hänen vankkumaton uskonsa Jordanin kykyihin sai tuotemerkin tekemään kaikkensa sponsorisopimuksen solmimiseksi lahjakkaan nuorukaisen kanssa. Tämä päättäväisyys johti uskomattomaan yhteistyöhön, josta tuli oma tuotemerkkinsä, joka vetää puoleensa massoittain faneja vielä tänäkin päivänä. Historiallinen kumppanuus alkoi yhdestä hyvin erityisestä kengästä: Air Jordan 1:stä.
Rohkea suunnitelma
Tie ensimmäisen Air Jordanin luomiseen ei ollut suoraviivainen. Kun valmistautuminen NBA-kauteen 1984-85 alkoi, maan johtavat koripallokenkämerkit halusivat kaikki saada Jordanin sopimuksen. Hänestä oli selvästi tulossa poikkeuksellinen pelaaja, ja Nike kohtasi kovaa kilpailua kilpailevien yritysten Converse, jonka kenkiä Jordan oli käyttänyt koko yliopistouransa ajan, ja adidas, joka oli tuolloin koripallomaailman muodikas tuotemerkki. Niken vaikeuksissa olevan koripallo-osaston henkilökunta teki kuitenkin väsymättä töitä vakuuttaakseen Jordanin siirtymään heidän palvelukseensa, ja he ottivat jopa yhteyttä pelaajan vanhempiin varmistaakseen tapaamisen Jordanin kanssa tuotemerkin Oregonin toimistossa. Lopulta Jordan allekirjoitti sopimuksen kuultuaan Niken rohkean suunnitelman rakentaa tulevan tähden ympärille kokonainen brändi ja saatuaan lupauksen rojalteista jokaisesta myynnistä 500 000 dollarin vuotuisen korvauksen lisäksi - kaksi asiaa, joita mikään muu yritys ei ollut tarjonnut hänelle.
Huomiota herättävä logo ja kapinallinen muotoilu
Kun sopimuksesta oli sovittu, Nike saattoi ryhtyä hiomaan prototyyppiä, joka oli näytetty Jordanille heidän tapaamisensa aikana. Hän halusi jotain erilaista ja jännittävää, johon oli tehty yksi tärkeä muutos - ohuempi pohja. Jordan-projektia johtava luova johtaja Peter C. Moore suostui mielellään. Hän otti vaikutteita Niken aiemmista malleista, kuten Dunkista, Air Force 1:stä, Vandalista ja Air Shipistä, ja loi ajattoman kengän. Kengässä oli kestävä mutta ohut kumipohja, ohut, rei'itetty kärki ja virtaava nilkka, mikä teki siitä yhtä aikaa vakaan, suojaavan ja mukavan. Lisäksi siinä oli valloittava estetiikka ja oma ainutlaatuinen logo, jonka Moore myös suunnitteli. Tarina kertoo, että eksentrinen suunnittelija oli paluulennolla Jordanin agentin David Falkin tapaamisen jälkeen, kun hän näki lentoemännän ojentavan pinssin lapselle. Siinä oli siivet, jotka kiinnittivät hänen huomionsa. Lennon aikana hän luonnosteli lautasliinaan tunnuksen, joka kuvasi samanlaisen siipiparin nousevan koripallon kummaltakin puolelta. Se oli täydellinen logo, joka toimi vertauskuvana Jordanin urheilulle ja hänen uskomattomalle kyvylleen roikkua ilmassa, mutta samalla se edusti Niken Air-tyynyteknologiaa. Tämän erottuvan logon lisäksi Moore antoi kengälle rohkeat värisävyt, jotka tekivät siitä todella erottuvan. Punaisen ja mustan yhdistelmä näytti upealta, mutta se oli myös täysin erilainen kuin kaikki muut NBA:n kentillä tuolloin nähdyt koripallokengät. Tähän oli yksi erittäin hyvä syy - se rikkoi liigan 51 prosentin sääntöä. Säännön mukaan pelaajat saivat käyttää vain kenkiä, jotka olivat vähintään 51-prosenttisesti valkoisia, ja se tarkoitti, että suurin osa NBA:ssa käytetyistä kengistä oli tätä yksinkertaista sävyä ja yhtä muuta väriä.
Sääntöjen rikkominen
Vaikka Jordan ei tiettävästi ollut innostunut kengän muotoilusta, kun hän näki sen ensimmäisen kerran, kenkä kasvoi hänen mieleensä, ja lopulta hän lämpeni sille. Kun hän kuitenkin aloitti pelaamisen Chicago Bullsissa, hänelle annettiin eri pari, koska hänen uudet Air Jordaninsa eivät olleet vielä valmiit. Toinen kenkä oli samankaltainen Nike Air Ship, jossa oli ennen kaikkea samat värit kuin tulevassa Jordan 1:ssä. 18. lokakuuta 1984 Knicksiä vastaan pelatussa preseason-ottelussa Jordan aiheutti kohua, kun hän asteli kentälle parissa sääntöjä rikkovassa Air Shipsissä. NBA:n johtajat eivät olleet tyytyväisiä sääntöjensä rikkomiseen, joten he lähettivät Niken silloiselle varatoimitusjohtajalle Rob Strasserille kirjeen, jossa nimenomaan kiellettiin hänen mustapunaisten kenkiensä käyttö sinä päivänä. Huhutaan, että liiga uhkasi häntä 5 000 dollarin sakolla ottelua kohden niin kauan kuin hän käytti niitä, mutta on epäselvää, paljonko hän joutui koskaan maksamaan siitä.
Banned-väritys
Vaikka Jordan nähtiin käyttävän niitä vielä kerran vuoden 1985 Dunk-kilpailussa, Nike sisällytti lopulta malliin enemmän valkoista, jotta hän voisi jatkaa kengän käyttöä häiriöttä. Brändin taitava markkinointitiimi näki kuitenkin bannissa loistavan tilaisuuden ja ryhtyi kokoamaan legendaariseksi muodostunutta tv-mainosta. Siinä Michael Jordan vain seisoi ja pomputteli koripalloa ylös ja alas, kun kamera liikkui alaspäin kohti hänen jalkojaan. Selostus selitti, että NBA oli hylännyt Niken vallankumouksellisen uuden koripallokengän. Jatkossa korostettiin sitä, ettei ihmisiä voitu estää ostamasta treenikenkää, ja näin vedottiin maan koripallofanien kapinalliseen asenteeseen, ja monet heistä alkoivat kutsua sitä Banned-värimerkiksi. Huolimatta siitä, että Jordanin käyttämä kenkä ei ollut edes Air Jordan 1, kukaan ei erottanut sitä 1980-luvun rakeisista televisioruuduista. Kun kenkä lopulta julkaistiin vuonna 1985, mainoksen aiheuttama hype yhdistettynä Jordanin upeaan ensimmäiseen NBA-kauteen, jonka aikana hän keräsi merkittävän fanijoukon ja hänet valittiin NBA:n vuoden tulokkaaksi, johti siihen, että kenkä myytiin lähes välittömästi loppuun.
Odotusten ylittäminen
Jordan 1 oli ilmestyessään niin suosittu, että ne, joilla oli pari, pystyivät myymään ne voitolla eteenpäin. Tuolloin tällainen jälleenmyynti oli ensimmäinen kerta lenkkarikulttuurissa, mutta nykyään se on jokapäiväinen käytäntö. Tämä osoittaa ensimmäisen Jordan-lenkkarin uskomatonta menestystä, samoin kuin sen ensimmäiseen myyntivuoteen liittyvä valtava luku. Vaikka Nike asetti tavoitteeksi noin 3-4 miljoonaa dollaria kolmen ensimmäisen vuoden aikana, jotta yhteistyö jatkuisi, sen ei olisi tarvinnut vaivautua, sillä kenkä ylitti tämän summan reilusti debyyttivuoden aikana ja tuotti peräti 163 miljoonaa dollaria. Jordanin valtava menestys ja ainutlaatuinen sopimus aloittivat trendin koripallomaailmassa. Siitä päivästä lähtien urheilun ikonisimmat pelaajat saivat yhä tuottoisampia sopimuksia heitä sponsoroineiden tuotemerkkien kanssa, ja nykyajan pelaajat tienasivat kymmeniä miljoonia.
Värivaihtoehtojen lisääntyminen
Tämän loistavan alun jälkeen Nike tuotti sarjan AJ1-värimuotoja. Ensimmäisenä vuonna niitä julkaistiin yli tusina, ja kapinallisen Bred-mallin (musta ja punainen) rinnalle tulivat Chicago, Shadow, Royal ja Carolina Blue (nykyään UNC). Vaikka vuosien varrella on julkaistu satoja uusia värivaihtoehtoja, monet näistä alkuperäisistä ovat edelleen erittäin haluttuja. Silloin AJ1 kuitenkin häipyi hetkeksi taka-alalle, kun Nike toi vuosittain markkinoille päivitettyjä malleja. Tuohon aikaan niitä ei numeroitu, vaan jokaista uutta iteraatiota kutsuttiin yksinkertaisesti Air Jordaniksi. Kun Nike kuitenkin päätti alkaa tuoda takaisin retromalleja, numerot lisättiin erottamaan kukin siluetti toisistaan.
Jordanin comebackit
AJ1-malli julkaistiin ensimmäisen kerran uudelleen vuonna 1994, mikä oli kiusallinen ajankohta, sillä sen nimikappale oli juuri vaihtanut koripallokentän baseballkenttään. Klassiset värimallit menestyivät vain vähän, mutta niiden julkaisu loi ennakkotapauksen tuleville retroversioille, joita julkaistiin vuosien mittaan yhä uudelleen. Jordan palasi koripallon pariin vuonna 1995, jäi eläkkeelle vuonna 1999 ja teki lopullisen paluun vuonna 2001. Samaan aikaan Jordan 1 koki oman elpymisensä. Seuraavien vuosien aikana Nike julkaisi sekä vanhoja että uusia värivaihtoehtoja juhlistaakseen jälleen kerran eläkkeelle jääneen pelaajan paluuta. Alkuperäisen High-mallin lisäksi tarjolla oli Low- ja Mid-versioita sekä White Chrome -versio, jossa oli ensimmäisenä Niken swoosh-kuvion sijasta heti tunnistettava Jumpman-logo.
Asteittainen elpyminen
Myöhemmin, huhtikuussa 2007, Nike julkaisi Old Love, New Love -paketin. Se sisälsi alkuperäisen Black Toe -värimallin retroversion sekä upouuden mustakeltaisen mallin, joka käynnisti Air Jordan 1:n asteittaisen nousun. Se alkoi hitaasti, ja markkinoille tuli useita alkuperäisiä värimuotoja, joista osa sai hyvän vastaanoton, osa ei, ennen kuin 2010-luvun puolivälissä asiat alkoivat todella kukoistaa joidenkin merkittävien yhteistyökuvioiden myötä. Yksi niistä oli skeittaaja Lance Mountainin kanssa, joka oli suosittu Niken skeittiosaston jäsen ja joka oli monien 80-luvun lopun skeittareiden tapaan omaksunut Jordan 1:n. Sen kestävä nahkainen päällinen, korkea nilkka ja Air-tyyny tekivät siitä loistavan vaihtoehdon lajin kannattajille, ja Mountain nähtiin tunnetusti pukeutuneena yhteen sopimattomaan pariin vuoden 1987 skeittielokuvassa "The Search for Animal Chin".
Ikonisesta yhteistyöstä valkokankaalle
Vaikka monet pitivät Nike SB:n panoksesta, yhteistyö Hiroshi Fujiwaran Fragment Designin kanssa vei Air Jordan 1:n todella uusiin ulottuvuuksiin. Vuoden 2014 lopussa ilmestynyt musta, valkoinen ja kuninkaansininen malli oli jonkinlainen paluu alkuperäisten värimuotojen kukoistuskauteen. Se julkaistiin rajoitettu määrä, ja se myytiin loppuun erittäin nopeasti, aivan kuten ensimmäiset AJ1:tkin. Sitä seurasi yhä enemmän upeita värimuotoja ja yhteistyökuvioita, kuten Shattered Backboardin kaltaisia muistomalleja ja kumppanuuksia elokuvaohjaaja Spike Leen, visionäärisen muotoilijan Virgil Ablohin ja hänen muotimerkkinsä Off-White™:n, suositun musiikkiartistin ja toistuvan Nike-yhteistyökumppanin Travis Scottin ja jopa luksusmuotitalo Diorin kanssa. Tämän dynaamisen nousun myötä Air Jordan 1:stä tuli niin ikoninen, että se sisällytettiin vuoden 2018 Spider-Man-elokuvaan, jonka päähenkilö käytti paria Chicagon AJ1-kenkiä, ennen kuin kengän merkittävä tarina tuotiin valkokankaalle vuonna 2023 elokuvassa, jonka nimi on yksinkertaisesti "Air". Elokuvan pääosissa näyttelivät Matt Damon ja Ben Affleck, ja se paljasti tämän ilmiömäisen kengän historian yli 35 vuotta sen alkuperäisen julkaisun jälkeen ja antoi kengän suosiolle uuden sysäyksen.
Kenkä, joka muutti lenkkarikulttuuria
Kun Nike teki sopimuksen Michael Jordanin kanssa, kun hänen uransa oli vasta alkutekijöissään, se osoitti huomattavaa näkemystä. Tämä rohkea teko loi yhteistyön, joka on sittemmin jäänyt yhdeksi urheiluhistorian suurimmista ja tarinallisimmista. Kun pelaaja laajensi ja paransi koripallopeliä legendaarisella omistautumisellaan, ennennäkemättömällä lahjakkuudellaan ja painovoimaa uhmaavalla roikkumisellaan, Jordan 1 muutti tapaa, jolla urheilu oli vuorovaikutuksessa kulttuurin ja muodin kanssa. Se aiheutti myös merkittäviä muutoksia lenkkikenkäkulttuurissa, sillä mallia juhlittiin paitsi fanien pelaajan ihailun vuoksi myös siksi, että se oli loistava kenkä. Näin kenkä teki harppauksen vaatimattomasta koripallokengästä populaarikulttuurin ikoniksi ja erittäin halutuksi muotiesineeksi. Sen ansiosta kenkä on edelleen yhtä kulttuurisesti merkityksellinen ja rakastettu kuin se on koskaan ollut. Aivan kuten Jordan itse, myös Air Jordan 1 on ikuisesti yksi kaikkien aikojen suurimmista ja vaikutusvaltaisimmista.