adidas
Handball Spezial
Toiminnallinen käsipallokenkä, josta tuli streetwear-ikoni.
Urheiluperintö
Käsipallo on ollut Saksassa suosittua siitä lähtien, kun sitä alettiin pelata siellä 1900-luvun alussa. Jopa niinä vuosina, jolloin maa oli jaettu itään ja länteen, lajilla oli vahva kannattajakunta rajan molemmin puolin, ja vuoden 1978 käsipallon maailmanmestaruuskilpailuissa molemmat joukkueet olivat mestaruudesta kilpailevia. Lopulta Länsi-Saksa voitti Neuvostoliiton yhdellä pisteellä finaalissa, kun taas Itä-Saksan joukkue voitti Tanskan ja sijoittui kolmanneksi. Menestys houkutteli entistä enemmän ihmisiä kentille, ja kun Länsi-Saksan oli määrä isännöidä kilpailuja vuonna 1982, käsipallo saavutti uusia huippuja, joten saksalaiselle urheiluvaatemerkille adidasille oli täydellinen hetki rakentaa kenkä erityisesti tätä lajia varten. He tuottivat tyylikkään suorituskykyisen jalkineen, joka tunnetaan nimellä adidas Handball Spezial.
Rakennettu ketteryyttä ja nopeutta varten
Käsipallo liikkuu nopealla tahdilla, ja pelaajilta vaaditaan äkillisiä nopeuspyrähdyksiä, teräviä leikkauksia ja hyppyjä ilmassa hyökätäkseen kohti maalia. Koska hallitseva pelimuoto pelataan sisäpelikentällä, joka ei eroa koripallossa käytetyistä kentistä, sitä varten valmistetuissa kengissä on oltava tarvittava pito, joka tukee nopeita ja tarkkoja liikkeitä ja suojaa liukastumiselta ja loukkaantumiselta. Adidaksen jalkinesuunnittelijat olivat 70-luvun lopulla hyvin tietoisia tästä ja rakensivat kengän vastaamaan Euroopan parhaiden käsipallojoukkueiden tiukkoja vaatimuksia. Nimeksi he ottivat Spezial-sanan tuotemerkin jo ennestään laajasta arkistosta, jota oli käytetty sen urheilumalleissa jo 1960-luvulla.
Tarttuva pohja
Handball Spezialin perustana oli sen kumikumista valmistettu kuppipohja. Sen lisäksi, että siinä oli erinomaisen pidon antava kulutuspintakuvio, se oli ohut ja matala, mikä antoi hyvän tuntuman kentälle, ja pehmeä pehmuste auttoi suojaamaan jalkaa hyppyjen ja tukevien askelten aiheuttamilta iskuilta. Sen hoikka rakenne piti painon alhaisena, ja päällinen lisäsi kestävää tyyliä käyttämällä muhkeaa mokkanahkaa sekä valkoisesta nahasta valmistettua vahvistettua kantapään kielekettä. Viimeksi mainittuun ominaisuuteen adidas käytti uutta Trefoil-logoa, jota oli käytetty merkin kengissä vasta vuodesta 1976 lähtien, ja vakiintunut Three-Stripes-logo otti tavanomaisen paikkansa kummassakin kyljessä.
Euroopan kasvu
Vaikka Handball Spezial voi vaikuttaa nykystandardien mukaan teknisesti yksinkertaiselta, se oli vuonna 1979 debytoidessaan suorituskykyinen sisäurheilukenkä, ja se levisi nopeasti eri puolilla Eurooppaa, erityisesti niissä maissa, joissa käsipallo oli suosituinta, kuten Tanskassa, Ruotsissa ja Saksassa. Ei kuitenkaan kestänyt kauan, ennen kuin Spezial löysi paikkansa toisesta urheilumaisemasta, tällä kertaa tosin elämäntapakenkänä.
Jalkapallofanien suosikki
70- ja 80-luvuilla jalkapallofanit matkustivat ympäri Eurooppaa katsomaan kotijoukkueidensa kilpailuja UEFA Cupissa. Mantereella ollessaan he ostivat eurooppalaisten tuotemerkkien valmistamia vaatteita, joita ei vielä ollut saatavilla Yhdistyneessä kuningaskunnassa, ja pystyivät näin erottumaan edukseen kotiin palatessaan. Yksi suosituimmista oli adidas, jonka jalkineista tuli olennainen osa 1980-luvun jalkapalloterassien rentoa alakulttuuria. Handball Spezial valittiin usein muiden klassikoiden, kuten Samban ja Gazellen, rinnalle, jotka kaikki olivat yksinkertaisissa värivaihtoehdoissa, joilla voit osoittaa tukea joukkueellesi, kun sävyt sopivat yhteen.
Kulttuurin leviäminen
Monet ulkomaisten merkkien kantajista kuuluivat nuorempiin sukupolviin, jotka pukivat niitä päälleen muissa kulttuurisissa yhteyksissä. Tämän seurauksena Handball Spezial levisi esimerkiksi underground acid house -musiikkikentälle ja kasvavaan b-boy-kulttuuriin, joka oli hiljattain tuotu Yhdysvalloista. 1980-luvulla monet tällaiset ihmiset löysivät Spezialin Yhdistyneen kuningaskunnan tanssipaikoilla, jalkapallokatsomoissa ja kaupunkien kaduilla. Tämän seurauksena, vaikka siluetti häipyi taustalle seuraavina vuosina, kun se herätettiin henkiin useita vuosikymmeniä myöhemmin, ne, jotka olivat mukana alussa, muistelivat sitä hellästi.
Gary Aspden
Yksi mies, joka oli ollut suuri adidas-jalkineiden fani tänä aikana, oli Gary Aspden. Hän oli kasvanut pienessä Lancashiren Darwenin markkinakaupungissa Manchesterin pohjoispuolella, ja hän oli tutustunut Handball Spezialin kaltaisiin kenkiin jalkapallon ja musiikin kautta. Lopulta tämä kiinnostus johti työpaikkaan, kun Aspden sai töitä adidasilta vuonna 1999. Hän työskenteli tuotemerkin viihdemarkkinointiosastolla ja teki itsestään mainetta loistavana yhteistyökumppanina, ja hänen ponnistelunsa auttoivat yhdistämään Adidaksen useisiin julkkiskumppaneihin. Lähes kymmenen vuoden kuluttua Aspden perusti oman yrityksensä, mutta jatkoi työskentelyä Adidaksen kanssa brändikonsulttina. Tässä roolissa hän auttoi Originals-malliston profiilin kasvattamisessa ja oli myös mukana järjestämässä Lontoon vuoden 2012 olympialaisiin keskittyviä erityistapahtumia, jotka osoittautuivat valtavaksi menestykseksi. Tämän jälkeen hän käynnisti vuonna 2013 aivan uuden projektin, jonka tarkoituksena oli elvyttää Spezial-nimi, mikä johti 70-luvun käsipallokengän lopulliseen uudelleenkäyttöönottoon ja paluuseen julkisuuteen.
Laaja mallisto ja kiehtova idea
Työskennellessään Adidaksella Aspden huomasi, kuinka merkin kengät ylittivät urheilulliset lähtökohtansa ja liittyivät muihin kulttuurin osa-alueisiin. Hän alkoi kerätä Adidaksen lenkkareita ja keräsi vaikuttavan valikoiman sekä tavallisia että harvinaisia värivaihtoehtoja. Ajan myötä hän tuli tunnetuksi kokoelmastaan, ja häntä pyydettiin joskus lainaamaan tiettyjä pareja lenkkarikulttuuria käsitteleviin tapahtumiin. Hänestä kuitenkin tuntui, että vaikka nämä esitykset olivat mielenkiintoisia, ne olivat liian laajoja kertomaan koko tarinaa mallien takana. Tästä inspiroituneena Aspden päätti kuratoida oman lenkkarinäyttelynsä keskittyen erityisesti yhteen merkkiin: adidasiin. Hän otti yhteyttä toiseen Adidaksen konsulttiin, Mike Chetcutiin, kysyäkseen tämän mielipidettä, ja Chetcutin siunauksella hän alkoi suunnitella kunnianhimoista tapahtumaa. Aspden palkkasi avukseen lahjakkaan valokuvaajan Lee Stanleyn ja graafisen suunnittelijan Gary Watsonin, joka oli itse löytänyt Adidaksen matkustaessaan Eurooppaan nuorena jalkapallofanina. Yhdessä he ryhtyivät kertomaan Handball Spezialin ja muiden tuotemerkin klassikkolenkkareiden tarinaa.
Julkkisyhteydet
Keskittymällä erityisesti Adidakseen Aspden voisi syventyä saksalaisen yrityksen historiaan ja antaa ihmisille todellisen käsityksen sen luovasta vaikutuksesta urheiluvaatteiden ja elämäntyylin trendeihin erityisesti Luoteis-Englannissa. Kerättyään satoja pareja omasta kokoelmastaan Aspden otti yhteyttä lenkkareiden harrastajiin, joihin hän oli luonut suhteita uransa aikana, kuten legendaariseen Stone Roses -laulajaan Ian Browniin ja britpop-tähti Noel Gallagheriin, ja pyysi heiltä joitakin heidän ainutlaatuisimpia värivaihtoehtojaan ja mallejaan, joista monet päätyivät näyttelyn keskeiseksi osaksi.
Oivaltava näyttely
Kun Aspdenin näyttely avattiin Lontoon Hoxton-galleriassa heinäkuussa 2013, se oli nimeltään adidas SPEZIAL: An Incomplete adidas History from a Fan's Perspective, ja se sisälsi yli 600 paria lenkkareita sekä harvinaisia keräilyesineitä ja muita merkin muistoesineitä. Mukana oli malleja aina 1960-luvulta lähtien, vähän tunnettuja siluetteja, ainutlaatuisia malleja ja julkkisten fanien, kuten Naomi Campbellin, Eminemin ja Run DMC:n Darryl McDanielsin, joka oli auttanut popularisoimaan Adidaksen lenkkareita hip hop -yhteisön keskuudessa 1980-luvulla, signeeraamia painoksia. Ratkaisevaa on, että kaikki näyttelyn kengät tulivat faneilta, eikä adidas lahjoittanut yhtäkään kenkää. Tämä teki siitä todellisen juhlan lenkkareiden harrastajille ja heidän intohimolleen perinnesiluetteja kohtaan. Tunnetut adidas-keräilijät muotimaailmasta, kuten Jeremy Scott ja Yohji Yamamoto, antoivat tapahtumaan myös henkilökohtaisia anekdootteja, jotka tarjosivat erityisen rikkaan kokemuksen niille, joilla oli onni osallistua. Tämän avulla Aspden pystyi osoittamaan, miten adidas yhdisti tehokkaasti eri taustoista tulevat ihmiset urheilun, musiikin ja muodin yhteisen rakkauden kautta suunnittelemalla Handball Spezialin kaltaisia kenkiä, joilla on aito urheilullinen tarkoitus.
SPZL-hanke
Vaikka Handball Spezial -lenkkaria ei ollutkaan erityisesti suunniteltu, näyttely toi uutta huomiota sen nimeen, joka Aspdenille ilmentää Adidaksen brändin parhaita puolia. Hoxton Galleryn näyttelyn jälkeen sana Spezial palasi takaisin adidas-kielen kärkeen, kun Aspden sai vastuulleen uuden projektin nimeltä adidas SPZL. Seuraavien 10 vuoden aikana SPZL-nimellä tuotettiin kymmeniä lenkkareita, joista jokainen oli peräisin tuotemerkin laajasta valikoimasta. Asiantuntijatietämyksensä avulla Aspden poimi perintömalleja historian eri vaiheista ja toimitti ne uudelle sukupolvelle lenkkifaneja, jotka juhlistivat Adidaksen perintöä.
Täydellinen hetki
Kun sen nimi oli jälleen kerran valtavirrassa, adidas päätti tuoda Handball Spezial -silhuetin takaisin ja julkaisi useita uusia värivaihtoehtoja vuosina 2018 ja 2019. Osana valtavan suosittua Originals-mallistoa se saavutti jonkin verran menestystä, mutta vasta 2020-luvulla se pääsi kunnolla vauhtiin. Vuosikymmenen alussa eeppiset yhteistyöt ja viraalihetket tekivät Sambasta ja Gazellesta tavallisen näyn kaupunkien kaduilla ympäri maailmaa, ja vuoteen 2023 mennessä lenkkareiden harrastajat olivat valmiita toiseen siluettiin, mikä tarjosi ihanteellisen hetken adidas Handball Spezialille. Vuonna 2023 näyttelijä Gal Gadot kuvattiin tumman tummansinisessä parissa New Yorkin kaduilla, ja kenkä alkoi levitä muihin muotitietoisiin kaupunkeihin, kuten Pariisiin. Keväällä 2024 kenkä näkyi sitten vaikutusvaltaisten muotigurujen, kuten Molly-Mae Haagin, sosiaalisen median kanavissa. Molly-Mae Hague käytti Lontoossa ulkoillessaan viehättävää ruskeaa paria, joka myytiin nopeasti loppuun monissa kaupoissa seuraavana päivänä. Samaan aikaan Gary Aspdenilla oli kiire levittää Spezial-nimeä laajalle ja laajalle, kun hän perusti toisen DECADE-nimisen näyttelyn, jolla juhlistettiin SPZL-hankkeen kymmenvuotista taivalta.
Muodikas yhteistyö
Tällaisten merkittävien kulttuurihetkien ansiosta Handball Spezial oli jälleen vahvasti Adidaksen rakastetuimpien siluettien joukossa, ja se valittiin malliksi yhteistyöhön tyylikkäiden muotimerkkien, kuten ympäristötietoisen Sporty & Richin ja Ronnie Fiegin lifestyle-brändin Kithin kanssa. Kengän monipuolinen, minimalistinen ulkoasu tarjosi erinomaisen kankaan näille tyylin mestareille, ja kun Kithin painos määriteltiin älykkään nahkapäällysteen avulla, Sporty & Rich tuotti neljän lenkkarin sarjan, joka oli päällystetty perinteisellä mokkanahalla, jossa oli klassisia retrosävyjä ja valkoiset Three-Stripes-logot kyljissä. Näiden Handball Spezialin tyylikkäiden yhteistyöversioiden lisäksi julkaistiin kymmeniä yleisiä värivaihtoehtoja, joissa oli mukavuutta lisääviä ominaisuuksia, kuten pehmeä Ortholite-sukanpäällyste, ja siluetin suosio nousi jälleen kerran korkeuksiin.
Urheilun ja muodin ikoni
Yli 40-vuotisen historiansa jälkeen Handball Spezialista on tullut yksi brändin suosituimmista perinnelenkkareista. Monien muiden kaltaistensa tavoin kengän alkuperäinen menestys perustui sen käytännölliseen urheilutoimintaan, kun taas sen myöhempi kukoistus perustui ajattomaan estetiikkaan, jonka ansiosta se palasi hienostuneena muotituotteena 2000-luvulle. Nykyään Spezial on edelleen mukava vaihtoehto rentoon sisäurheiluun, mutta sen kiehtova vintage-tyyli on tehnyt siitä nykyaikaisen katuvaatekulttuurin erinomaisen ikonin.