SPORTSHOWROOM

Jordan

4

Historiallinen lenkkari ja kulttuuri-ilmiö.

Jordan 4
© Jordan

Yksinkertainen kuva

Marraskuun 16. päivänä 1988 Sports Illustrated julkaisi erikoisnumeron College Basketball Preview, jossa muun muassa esiteltiin kausi 88-89 ja esiteltiin lukijoille joitakin maan nousevia ja tulevia lahjakkuuksia. Koripallofaneille kiehtovaa luettavaa, mutta lehti sisälsi myös odottamattoman ennakkotiedon, joka olisi innostanut kaikkia lenkkareiden harrastajia, joiden silmä on tarpeeksi terävä huomatakseen sen. Lehden takaosaan oli kätketty kuva Phil Knightista ja parista mielenkiintoisesta kengästä Niken Sonny Vaccarosta - miehestä, joka oli järjestänyt Michael Jordanin ensimmäisen kenkäsopimuksen tuotemerkin kanssa neljä vuotta aiemmin. Niken toinen perustaja istui pöydällä pitäen kädessään valkoista lenkkaria, jossa oli mustia ja harmaita korostuksia ja Nike Air -logo kantapäässä, kun taas hänen vieressään oli pääosin musta versio samasta mallista, jossa oli punaisia ja harmaita korostuksia ja Jumpman-logo selvästi näkyvissä kielessä. Useat yksityiskohdat tekivät selväksi, että kyseessä ei ollut Air Jordan 3, joka oli tuolloin allekirjoitusmalliston uusin malli, joten sen täytyi olla kengän seuraaja - Air Jordan 4. Se, oliko kyseessä vahingossa tapahtunut vuoto, on epäselvää, mutta varmaa on, että vaatimaton kuva oli vain alkusoittoa tämän ikonisimman lenkkarin hämmästyttävälle tarinalle.

© Jordan

All-Star Game

Seuraavina kuukausina Jordanin neljännestä signature-lenkkarista ei juuri kuulunut uutisia, sillä hänen uskolliset faninsa saivat odottaa, milloin se julkaistaisiin. Sitten MJ ilmestyi helmikuun 1989 All-Star Game -tapahtumaan pari jalassaan. Ne, jotka olivat nähneet kuvan Sports Illustrated -lehdessä, tunnistivat Knightin pöydältä mustan värin, jonka värit muistuttivat kuuluisan Bred värejä. Jordan järjesti ottelun aikana show'n, jossa hän esitti joitakin törkeitä no-look-syöttöjä ja teki lopulta itäisen joukkueen parhaan pistemäärän sarjalla tavaramerkkinsä mukaisia slam-hyppyjä, jotka toivat hänelle 28 pistettä. Fanit olivat koukussa, ja kengän menestys oli taattu, mutta Jordan 4:lle oli luvassa vielä paljon suurempia asioita.

Teknologinen painopiste

Yhdessä aikaisemman kuvan kanssa AJ4: n esiintyminen All-Star Game -ottelussa antoi mahdollisille ostajille mahdollisuuden nähdä joitakin sen uusia ominaisuuksia toiminnassa. Kun sen edeltäjällä oli tyylikäs tyyli, tämä seuraava iteraatio oli teknologisempi, ja sen kyljissä erottui merkittäviä lisäyksiä, kuten ainutlaatuinen ylivalettu verkko ja TPU-pitsilukot. Kengän suunnittelija Tinker Hatfield, joka oli johtanut Jordan-malliston menestyksekästä kehitystä sen kolmannella painoksella vuotta aiemmin, teki tämän tietoisesti.

© Jordan

Hengittävyys ja kestävyys

Hatfield, yksi Niken taitavimmista luovista tekijöistä, halusi innovoida jälleen Jordan 4: n kanssa, joten hän luopui eksoottisten materiaalien käytöstä, joka oli määrittänyt sen edeltäjän, ja keskittyi enemmän käytännöllisiin komponentteihin. Varhaisessa luonnoksessa, joka oli päivätty 20. maaliskuuta 1988, hänen perustavanlaatuinen halunsa tehdä suorituskykyinen koripallokouluttaja kävi selvästi ilmi, sillä sanat "hengittävyys" ja "kestävyys" esiintyivät näkyvästi kaikissa kohdissa. Edellinen ominaisuus tuli uretaanipinnoitetuista verkkopaneeleista, jotka oli sijoitettu neljänneksen kummallekin puolelle ja kielen alaosaan, kun taas jälkimmäinen ominaisuus tuli rakenteellisesta kolmiosta, joka tuki nilkkoja, ja kumisesta sivukupin seinämästä, joka ulottui ulkopohjasta ylöspäin. Black Cement -värimallissa, jota Jordan käytti All-Star Game -ottelussa, esiteltiin myös synteettinen Durabuck -materiaali, joka oli sekä kestävämpää että kevyempää kuin perinteinen nahka, joten se sopii erinomaisesti korkean suorituskyvyn urheilukenkiin.

© Jordan

Hienommat yksityiskohdat

Muita Hatfieldin luonnokseen merkittyjä keskeisiä piirteitä ovat muun muassa kantapäässä näkyvä Air, jota tuettiin etujalkaterässä olevalla ylimääräisellä ilmatyynyllä, joustoleikkaukset ulkopohjan reunoissa ja jalkaterän yläreunassa olevien TPU-palojen luoma, vaihtelevan leveä nauhoitusjärjestelmä. Viimeksi mainituissa ominaisuuksissa oli kussakin yhdeksän silmukkaa, jotka antoivat käyttäjälle lukuisia erilaisia nauhoitusvaihtoehtoja, ja niiden erottuva viuhkan muoto toistui kantapäässä, jossa oli reikien sijasta kohokuvioidut ulokkeet, jotta siitä olisi helppo ottaa kiinni kenkää jalkaan vedettäessä.

© Jordan

Jordan Flight

Kuten Jordan 3:n kohdalla, Hatfield halusi Michaelin osallistuvan kengän suunnitteluun. Tämä tarkoitti sitä, että se heijasti hänen persoonaansa ja tyyliään kentällä, mikä näkyi rohkeassa Nike Air -logossa, joka oli kohokuvioitu liioiteltuun kantapään paneeliin, ja sen korkea asento viittasi Jordanin kykyyn uhmata painovoimaa hänen pelatessaan. Tämä poikkeuksellinen taito korostui myös uudella kielilaastarilla, joka lisäsi sanan "Flight" tyylitellyssä käsinkirjoitetussa fontissa välittömästi tunnistettavan Jumpman-siluetin alapuolella.

© Jordan

Neljä tyylikästä värivaihtoehtoa

Jordan 4:n ensimmäinen vuosi toi mukanaan neljä värivaihtoehtoa, joista jokainen vastasi alkuperäisen Air Jordan 3:n sävyjä. Sports Illustrated -lehdessä nähtyjen White Cement ja Black Cement (tai Bred) lisäksi oli Fire Red, jossa oli enimmäkseen valkoinen päällinen ja elävästi punaiset korostukset, ja Military Blue, jonka valkoista ja harmaata rakennetta korostettiin vivahteilla kauniita sinivihreän sävyjä. Jokainen oli suosittu omalla tavallaan, mutta Michael Jordan oli pian lisäämässä Air Jordan 4: n mainetta ja vaurautta jälleen kerran merkittävällä, uran määrittelevällä hetkellä.

© Jordan

Uskomaton ottelu

Toukokuun 7. päivä vuonna 1989 on päivä, joka elää pitkään Jordanin ja koripallofanien muistoissa ympäri maailmaa. Sinä päivänä pelattiin Chicago Bullsin ja Cleveland Cavaliersin välinen ratkaiseva ottelu tiukan pudotuspelisarjan ensimmäisellä kierroksella. Molemmat joukkueet olivat käyneet neljässä ensimmäisessä ottelussa iskujaan ja saapuivat Clevelandiin lukemin 2-2. Viidennen pelin edetessä kohti dramaattista päätöstään kävi selväksi, kuinka hieno marginaali heitä erotti, ja johtoasema vaihtui edestakaisin heti alusta alkaen ja vaihtoi omistajaa useita kertoja viimeisellä minuutilla. Viimeisillä hetkillä Chicago oli vain pisteen tappiolla, mutta sillä oli vain kolme sekuntia aikaa tehdä pisteet. Nyt tarvittiin kylmäpäisyyttä, ja Bullsin valmentaja Doug Collinsin kuultiin neuvovan joukkuettaan antamaan pallo Michaelille ja väistymään tieltä. Joukkue teki sen kuuliaisesti ja syötti pallon Jordanille, joka sai sen, kun hän livahti kahden puolustajan edestä, ja jäljellä oli vain kaksi sekuntia. Kello tikitti sekuntia, kun hän hyppäsi ilmaan valmiina heittämään. Sillä hetkellä Cavsin pelaaja Craig Ehlo lensi häntä kohti yrittäen torjua, ja hänen viime hetken toimintansa uhkasi pilata sadunomaisen lopun. Uskomattomalla mielenrauhan osoituksella Jordan viivytti heittoaan, kunnes Ehlon ojennettu käsi oli ajautunut hänen ohitseen, ja näytti roikkuvan ilmassa hetken, ennen kuin hän vapautti pallon kohti koria. Summeri soi, mutta se oli liian myöhäistä - pallo oli jo putoamassa verkkoon. Jordan laskeutui Jordan 4: lle ennen kuin hän karkasi, hyppäsi ilmaan ja paiskasi nyrkkiä voitonriemuisena.

© Jordan

Laukaus

Jordanin maaginen summerihyökkäys jäi yhdeksi urheiluhistorian upeimmista heittopaikoista ja ottelu yhdeksi sen jännittävimmistä. Se on itse asiassa niin ikoninen, että sitä on sittemmin alettu kutsua yksinkertaisesti "The Shotiksi". Hänen 44 pisteensä varmistivat hänen paikkansa sarjan parhaana pistemiehenä, ja hän myös päätti kauden 88-89 pistemestarina kolmantena vuonna peräkkäin. Jälleen yksi loistava paluu lisäsi hänen uutta allekirjoituskenkäään ympäröivää hypeä, mutta se oli se unohtumaton clinch-hetki, joka veti eniten faneja mallin ääreen.

Käännekohta

Vaikka Bulls ei voittanut mestaruutta tuona vuonna, se pääsi itäisen konferenssin finaaleihin ensimmäistä kertaa Jordanin uralla. Kuitenkin juuri voitto maineikkaasta Cavaliersista nähtiin merkittävänä käännekohtana Jordanille ja hänen joukkuetovereilleen. Itse asiassa monet katsovat, että tämä saavutus johti lopulta heidän upeaan sarjaansa, jossa he voittivat kaksi mestaruutta peräkkäin 90-luvun alussa. Samaan aikaan, kun fanit kerääntyivät kauppoihin innokkaasti saadakseen käsiinsä uuden AJ4:n, sen varastot kasvoivat entisestään kengän laajenemisen ansiosta laajempaan pop-kulttuuriin.

© Jordan

Kulttuurinen ilmiö

Kesällä 1989 Spike Lee julkaisi uuden elokuvansa Do the Right Thing, joka sai runsaasti kiitosta kriitikoilta ja suuren kaupallisen menestyksen. Tyypilliseen Brooklynin kaupunginosaan sijoittuvassa elokuvassa monet sen hahmoista käyttivät tuon ajan suosittuja kenkiä, kuten Buggin' Out, joka oli mukana ikonisessa kohtauksessa, joka pyöri Air Jordan 4 -kenkiensä ympärillä. Siinä suorapuheinen hahmo saa ohikulkijalta kenkänsä naarmuuntumaan, ja kamera keskittyy mustaan jälkeen, joka jää hänen muuten puhtaisiin valkoisiin lenkkareihinsa. Vaikka malli on kuvassa vain hetken, se on selvästi Jordan 4 White Cement, ja sille ominainen ylivalettu verkko ja TPU-nauhakotelot paljastavat sen heti. Kohtauksen edetessä Buggin' Out kohtaa miehen ja joutuu riitaan, jossa hänen ystävänsä kertovat hänelle, että hänen Jordaninsa ovat pilalla ja hän voi yhtä hyvin heittää ne pois. Kohtaus on paitsi huvittava ja oivaltava (riitelyssä käsitellään laajempia yhteiskunnallisia kysymyksiä, kuten gentrifikaatiota), sillä oli myös valtava vaikutus lenkkarikulttuuriin, sillä se toi Air Jordanit ja muut kengät enemmän valtavirran keskusteluun. Vaikutus oli niin merkittävä, että Jordan Brand kunnioitti hetkeä vuonna 2017 Air Jordan 4 White Cement -mallin erikoisversiolla, joka sisälsi Buggin' Outin parin ainutlaatuisia piirteitä, kuten monivärisen nauhakoristeen ja jopa mustan naarmuuntumisjäljen, jonka häneen törmännyt kaveri oli jättänyt.

Suhteellinen hahmo

Jordan 4 julkaistiin ensimmäisenä maailmanlaajuisesti, ja sen esiintyminen elokuvassa Do the Right Thing, joka sai lopulta kaksi Oscar-ehdokkuutta, auttoi sitä varmasti saavuttamaan suurempaa menestystä ympäri maailmaa. Kuitenkin myös toisella Leen hahmolla oli osansa lenkkarin kuuluisuuteen. Spike Lee oli jo ollut mukana Air Jordan 3:n markkinointikampanjassa, kun hän oli esiintynyt ensimmäisen kerran vuonna 1986 elokuvassa She's Gotta Have It, ja nyt hän itse otti jälleen kerran viihdyttävän Mars Blackmonin roolin esiintyäkseen Air Jordan 4:n mainoksissa. Omalaatuinen Jordan-harrastaja oli ihanteellinen vastakohta Michaelille mainoksissa, jotka tehtiin mustavalkoisina elokuvan värittömän tuotannon mukaisesti. Hän oli normaali, samaistuttava kaveri, joka vain rakasti Air Jordaneita ja jumaloi MJ:tä. Yksi kuuluisimmista AJ4:ää mainostaneista mainoksista käytti tätä tosiasiaa hyväkseen ja osoitti, että vaikka Blackmon ei pystynyt saavuttamaan Jordanin uskomatonta taitotasoa, hän pystyi jäljittelemään urheilutähteä pitämällä hänen kenkiään. Mainoksessa Jordanin näytetään tekevän erilaisia huikeita slam dunkeja Blackmonin kuvien välissä, ja Blackmon selittää, että voit ostaa kengän, mutta et voi tehdä sitä, mitä Jordan tekee. Se esitettiin vuoden 1989 All-Star Game -ottelun aikana, ja Lee osallistui moniin muihin Jordan Brandin TV- ja printtimainoksiin seuraavina vuosina.

© Jordan

Hip hopin suosikki

Esiintyminen valkokankaalla toi Air Jordan 4:n myös suosittujen hiphop-tähtien ja muiden musiikkiartistien tietoisuuteen 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa. Tuolloin nuori Jay-Z kuvattiin parissa, ja kuuluisassa Big Daddy Kanen kuvassa hän rentoutuu limusiinissa AJ4:n peittämät jalat istuimella kuvan keskellä. Viime aikoina tähdet, kuten Kid Cudi, on nähty mustassa sementissä, ja räppärit, kuten Curren$y, Lil Wayne ja Wale, ovat kaikki viitanneet Jordan 4:ään musiikissaan, ja jälkimmäinen jopa mainitsee Mars Blackmonin vuoden 2011 kappaleessaan Legendary, jossa hän laulaa: "Jordan 4 seated floorside sitting with Mars". Tämä repliikki kunnioittaa kengän ja hahmon lisäksi myös koripalloa ja Spike Leen mieltymystä siihen, sillä ohjaaja on tullut tunnetuksi kentän laidalla Knicksin peleissä esiintymisistään, joiden aikana hänet on usein kuvattu Jordanit yllään.

© Jordan

Retro-julkaisut

Nämä julkkikset ovat osoitus kengän kestävästä laadusta, jonka ansiosta se on vuosikymmenten aikana luotu ja julkaistu uudelleen lukuisia kertoja. Jordanin toisen eläkkeelle jäämisen aikoihin vuonna 1999 julkaistut ensimmäiset retrojulkaisut olivat päivitettyjä versioita Bredistä ja White Cementistä, mutta niiden rinnalla julkaistiin lukuisia uusia malleja, jotka tunnettiin nimellä Retro+-värimallit. Ensimmäiset mallit olivat musta ja harmaa Oreo sekä valkoinen ja sininen Columbia, ja valkoinen ja kromi Bling seurasi vuotta myöhemmin. Jokaisessa näistä uusista painoksista oli rei'itetyt sivupaneelit alkuperäisen verkkomallin sijaan ja Jumpman-brändäys Nike Air -logon sijasta kantapäässä. Tämä aloitti Jordan 4:n toisen hedelmällisen kauden, ja sen jälkeen on julkaistu kymmeniä eri värivaihtoehtoja, mukaan lukien suositut versiot, kuten Military Black, Black Cat ja Thunder & Lightning Pack.

© Jordan

Lahjakkaat yhteistyökumppanit

Näiden dynaamisten värivaihtoehtojen lisäksi Air Jordan 4 on ollut mukana joissakin lenkkareiden historian huomiota herättävimmistä yhteistyökuvioista. Yksi varhaisimmista oli Los Angelesissa sijaitsevan vaatemerkin Undefeatedin kanssa, josta tuli ensimmäinen lenkkariputiikki, joka tuotti yksinomaisen Jordan-yhteistyön vuoden 2005 mokkanahkaverhoillulla mallillaan. Toinen merkittävä kumppanuus on ollut Eminemin kanssa, joka on tuottanut vuosien varrella useita rajoitettuja lenkkareita. 2010-luvun lopulla Jordan Brand teki yhteistyötä vaateyhtiö Levin kanssa luodakseen farkkukankaalla päällystettyjä AJ4-kenkiä ja taiteilija KAWSin kanssa, joka valmisti kengän, joka oli päällystetty mustalla mokkanahalla ja jonka ulkokuoreen oli kaiverrettu kuvia hänen omaleimaisesta lelustaan. He pyysivät myös toistuvaa yhteistyökumppania Travis Scott suunnittelemaan sinipunaisen lenkkarin, joka viittasi Houston Oilersin NFL-joukkueeseen. Tämä trendi jatkui 2020-luvulla, ja suosittuja julkaisuja olivat esimerkiksi Union LA:n Off-Noir- ja Guava Ice -värit, Off-Whiten tyylikäs Sail-painos ja A Ma Maniéren hienostunut Violet Ore -väritys. Sekä skeittareiden että Jordan-fanien iloksi kauan odotettu yhteistyö Nike SB:n kanssa saapui vihdoin vuonna 2023, ja sen perinnetyylinen ulkoasu ja skeittariystävälliset ominaisuudet tekivät siitä erityisen suositun julkaisun.

© Jordan

Jordanin mystiikka

Vaikka Air Jordan 4 julkaistiin jo vuonna 1989, se ei ole vain yksi kaikkien aikojen suosituimmista Jordaneista, vaan myös yksi kaikkien aikojen arvostetuimmista lenkkareista. Tämä johtuu siitä, että Jordan Jordan liittyy Michaelin historialliseen sarjavoittoon ja että se on populaarikulttuurin ikoni, jonka Mars Blackmonin tv-mainokset vakiinnuttivat ja jota vahvistivat sen leviäminen hiphop-maailmassa ja sen esiintyminen menestyselokuvassa. Enemmänkin Jordan 4 on kuitenkin yksinkertaisesti loistava lenkkari. Tinker Hatfield on kutsunut sitä "utilitaristiseksi, mutta silti Jordanin mystiikalla varustetuksi" - kuvaus, joka kattaa täydellisesti käytännöllisen toimivuuden ja tyylikkään estetiikan, jotka ovat tehneet lenkkarista yhtä legendaarisen kuin pelaaja itse.

Read more

SPORTSHOWROOM uses cookies. About our cookie policy.

Continue

Valitse maasi

Euroopassa

Amerikka

Aasian ja Tyynenmeren alue

Afrikka

Lähi-itä