ASICS
Gel-NYC
Nykyaikainen elämäntyylisiluetti, joka edustaa yli kolmen vuosikymmenen Gel-teknologiaa.
Perinnön juhlistaminen
Kun ASICS toi Gel-tyynyn juoksukenkiinsä vuonna 1986, se muutti tuotemerkin menestyksen täysin ja auttoi sen urheilujalkineita kilpailemaan alan kilpailijoiden huippuluokan innovaatioiden kanssa. Siitä lähtien Gel-teknologiaa on käytetty kymmenissä malleissa, ja sen suorituskykyä on parannettu jatkuvasti päivityksillä niin, että se on nykyään yksi nykyajan arvostetuimmista pehmustemateriaaleista. Vuonna 2023 ASICS päätti juhlistaa tätä perintöä upouudella siluettimallistolla nimeltä Gel-NYC. Sen muotoilu perustui sen arkistojen suosittuihin Gel-tyynykenkiin ja sai inspiraationsa New Yorkista; elävästä kaupungista, jonka mukaan se oli nimetty.
Awake NY
ASICS Gel-NYC julkistettiin vuoden 2022 loppupuolella, mutta ei vain japanilainen yritys paljastanut tulevaa lanseerausta; myös vaatemerkki Awake NY laittoi tiedot julki. Alun perin vuonna 2012 perustetun newyorkilaisen muotimerkin perusti suunnittelija Angelo Baque, joka oli kymmenen vuotta katumuotimerkki Supremen palveluksessa ollessaan saanut mainetta erittäin kekseliäänä luojana. Menestyksekkään brändijohtajan kauden jälkeen hän lähti seuraamaan omia pyrkimyksiään, joista yksi oli Awake NY. Luovalla tuotannollaan Baque toivoi voivansa vangita New Yorkin - kaupungin, jossa hän itse syntyi ja kasvoi - olemuksen ja esitellä sen maailmalle. Ensimmäisten vuosien ajan hän piti yrityksen pienenä ja tarjosi tyylikkäitä vaatteitaan rajoitetuissa erissä, mutta sitten vuonna 2017 brändi alkoi kasvaa, ja seuraavien vuosien aikana Baque avasi pop up -myymälöitä esimerkiksi New Yorkin Dover Street Marketissa.
Vahva perusta
Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 2019, Awake NY ja ASICS tekivät ensimmäisen kerran yhteistyötä Gel-Kayano 5 360:n parissa, joka osoittautui erittäin suosituksi. Tämä tasoitti tietä useille muille yhteistyölenkkareille, joista jokaista tukee merkin terhakka Gel-pehmuste. Vuoteen 2022 mennessä heistä oli tullut mahtava tiimi, ja heidän oli aika ottaa seuraava luova askel: uuden siluetin suunnittelu yhdessä. ASICSille tämä tarkoitti, että he noudattivat periaatetta "terve mieli terveessä kehossa", josta tuotemerkin nimi on peräisin, ja juhlistivat Gel-pehmusteisten juoksukenkiensä perintöä. Baque puolestaan halusi mallin, joka kunnioittaisi New Yorkia ja heijastaisi Awake NY:n perusfilosofiaa olemalla monipuolinen ja puhuttelemalla eri taustoista tulevia henkilöitä. Palatessaan siihen, mitä hän kutsui "pohjimmiltaan siihen, mistä aloitimme ASICSin kanssa vuonna 2019", Baque kuvitteli, millaisia kenkiä Queensin kaltaisilla urbaaneilla alueilla tai Pariisin lähiöissä kasvavat lapset haluaisivat. Tämä johti lenkkareihin, joita voisi käyttää "arjessa" ja jotka näyttäisivät hyvältä "puvun ja verkkareiden kanssa". Sen oli oltava korkealaatuinen, mutta ei liian kallis. Tämän saavuttamiseksi tarvittiin ammattitaitoista käsityötä, mutta Baque luotti ASICSiin, joka hänen mukaansa teki "parhaat juoksukengät". Hänen viimeinen vaatimuksensa oli, että kengän nimessä oli edustettuna New York City, ja siksi valittiin Gel-NYC, koska se kiteytti mallin taustalla olevat kaksi keskeistä inspiraatiota. Kun nämä peruselementit olivat valmiina, molemmat tuotemerkit ryhtyivät suunnittelemaan kenkää, joka kertoi tarinan katuvaatteista ja niiden yhteydestä luovuuteen, New Yorkiin ja laajempaan kulttuuriin.
Y2K-stailaus
Juhlistaakseen ASICSia ja sen Gel-pohjaisten juoksukenkien perintöä Baque ja hänen tiiminsä kaivautuivat japanilaisen tuotemerkin arkistoihin katsomaan, mitä he löytäisivät. He löysivät sekä teknisiä että esteettisiä elementtejä, jotka edustaisivat Gel-sarjan parasta antia, ja yhdistivät ne Gel-NYCissä varmistaakseen sen toiminnallisen ja tyylillisen kyvykkyyden. Päällisen päävaikutteena käytettiin kahta 2000-luvun alun juoksijaa, joista Gel-Nimbus 3 toimi ensisijaisena inspiraationa ja Gel-MC Plus V antoi ideoita hienompiin yksityiskohtiin. Tuloksena oli kerroksellinen päällinen, jonka pohjana on erittäin hengittävä avosoluverkko ja päällä erilaisia kaarevia paneeleita. Nämä päällysteet on valmistettu korkealaatuisista materiaaleista, kuten synteettisestä nahasta ja mokkanahasta, ja ne heijastavat Gel-NYCin Y2K-ajan vaikutteita, mikä antaa sille kiehtovan retrotyylin. Samaan aikaan ASICSin tunnusmerkkiset aaltologot virtasivat pitkin kylkiä, ja Gel-kirjaimet kudottiin kengän takaosaan, ja toinen kirjailtu tunnus kielen päällä ja 3D ASICS-teksti koristaa sivuttaista kantapäätä täydentäen kengän tyylikkään brändäyksen.
Huippuluokan pohjayksikkö
Jalan alla pohjayksikkö oli täynnä teknisesti edistyksellisiä ominaisuuksia, mukaan lukien vuoden 2014 Gel-Cumulus 16 -mallista otettuja näkökohtia, joka tunnettiin mukavasta vaimennuksestaan. Siinä oli FluidRide-välipohja, joka yhdisti kevyen, iskuja vaimentavan Solyte-materiaalin ja kestävän, herkästi reagoivan SpEVA-vaahtomuovin tarjotakseen uskomatonta tukea. Tätä vahvistivat näkyvät Gel-insertit etujalkaterässä ja kantapäässä, jotka antoivat ylimääräisen pomppimisen tunteen ja samalla näyttävän visuaalisen efektin. Pidon osalta jaettu kuminen ulkopohja oli sekä pitävä että joustava, ja sen keskellä oli Guidance Line -viiva. Kantapäästä varpaisiin kulkeva pystysuora joustoura auttoi jalkaa liikkumaan luonnollisemmin taipumalla siten, että se rohkaisi etujalkaterän oikeaa taipumista ja vaimensi jokaisen askeleen aiheuttamaa rasitusta, mikä lisäsi istuvuutta, paransi mukavuutta ja vähensi jalkaterän kipeytymistä. Keskijalan alapuolella joustava, vääntöä vähentävä varsi helpottaa parempaa vakautta ja hallintaa, mikä tekee Gel-NYCistä erinomaisen monikäyttöisen lenkkarin.
Kaksi silmiinpistävää värivaihtoehtoa, jotka ovat saaneet inspiraationsa New Yorkin kaupungista
Nostalgisen ulkonäön ja modernien teknologioiden käytön silmiinpistävä yhdistelmä ASICS Gel-NYCin kokonaissuunnittelu edustaa vanhaa ja uutta parhaimmillaan. Tämän ansiosta Baque pystyi ottamaan vaikutteita New Yorkin dynaamisesta hengestä ja soveltamaan niitä siluettiin luodakseen kaksi voimakasta debyyttivärivaihtoehtoa, jotka juhlistivat hänen kotikaupunkiaan. ASICS ja Awake NY olivat aikaisempien yhteistyökuvioidensa myötä luoneet maineen rohkeista ja elinvoimaisista värivalinnoistaan, eivätkä nämä kengät eronneet tästä. Kaupungin vilkkaasta musiikkielämästä inspiraatiota ammentaen Baque loi kaksi erilaista Gel-NYC-lenkkariparia, joilla kummallakin oli ainutlaatuinen tarina. Ensimmäisessä oli Pure Silver -pohjakerros, mokkanahkaiset päällysteet, joiden värisävy oli violetti Gothic Grape, sekä kultaiset korostukset sivupohjan logoissa ja välipohjassa. Tämä voimakas väriyhdistelmä oli osoitus amerikkalaisesta räppäristä Raekwonista ja hänen vuonna 1995 julkaistusta sooloalbumistaan "Only Built 4 Cuban Linx...". Monumentaalisen hiphop-kollektiivin Wu-Tang Clanin perustajajäsen Raekwon päätti jatkaa uraansa soolotaiteilijana vain muutaman vuoden jälkeen, ja tämä vuonna 1995 julkaistu levy oli hänen ensimmäinen henkilökohtainen työnsä. Se sai laajaa kiitosta sekä kriitikoilta että hiphop-faneilta, jotka pitävät sitä yhtenä kaikkien aikojen parhaista albumeista. Gel-NYC-suunnittelussaan Baque käytti "Only Built 4 Cuban Linx..." -levyn alkuperäisen kasettijulkaisun värejä, sillä sekä kasetti että kotelo olivat väriltään violetteja. Toinen amerikkalainen räppäri, Cam'Ron, antoi Baquelle idean toiseen värivaihtoehtoon: Gel-NYC "Teal Pink". Tässä mallissa oli sama Pure Silver -perusta, ja mokkanahkaiset paneloinnit olivat kirkkaan turkoosia nimeltä Green Blue State sekä pastellinpunaisia korostuksia. Jälkimmäinen väri oli suora viittaus manhattanilaisen taiteilijan rakkauteen vaaleanpunaisiin vaatteisiin, erityisesti kunnianosoitus turkistakille, jota hän käytti tunnetusti New Yorkin muotinäytöksessä 2000-luvun alussa. Cam'Ron, joka on innokas muodin seuraaja ja satunnainen suunnittelija, on myös ilmoittanut pitävänsä turkooseista vaatteista, ja siksi tämä sävy lisättiin Baquen toiseen Gel-NYC-malliin.
Onnistunut julkaisu
ASICS Gel-NYC x Awake NY -yhteistyölenkkarit paljastettiin maailmalle tammikuussa 2023, kun ne ilmestyivät kiitoradalle Pariisin muotiviikoilla. Vielä ilman lippulaivamyymälää - se avattaisiin New Yorkin Lower East Sideen myöhemmin samana vuonna - Baque tarjosi kenkiä pop-up-tapahtumissa, joista yksi löytyi Ranskan pääkaupungin Rue des Francs-Bourgeois'n kadulta, joka on tunnettu korkealuokkaisista muotiputiikeistaan. Gel-NYC osoittautui heti menestykseksi, ja sitä seurasi lukuisia yleisiä värivaihtoehtoja vuosien 2023 ja 2024 aikana. Näiden lisäksi Awake NY:n upeat mallit innoittivat muita luovia tahoja tuottamaan omia yhteistyöversioita uudesta siluetista, ja tuloksena oli lukuisia eksentrisiä lenkkareita.
Uusia kumppanuuksia
Yhteistyöt alkoivat Gel-NYCin elinkaaren alkuvaiheessa, ja ensimmäiset yhteistyökumppanuudet syntyivät vain kuukausia Awake NY -lenkkareiden ilmestymisen jälkeen. Ehkäpä sopivasti kaksi ensimmäistä olivat bostonilaisen vaatekauppiaan Bodegan ja japanilaisen tuotemerkin Fujitakan kanssa, joka on tunnettu korkealaatuisten nahkatarvikkeiden valmistuksesta. Bodegan kenkä sai nimekseen "After Hours ", koska se kunnioitti kaupunkeja, joista molemmat tuotemerkit ovat kotoisin. Kengän leveä verkko muistutti kaupungin aitoja, ja sen päällysrakenteet muistuttivat kaupunkien infrastruktuurin monimutkaisia yhteyksiä, kun taas sen harmaan- ja ruskeanvärinen väripaletti muistutti haalistunutta asfalttia ja betoniseiniä, ja sen värikylläiset korostukset jäljittelivät pimeän tulon jälkeisten myymälävalaisimien neonvärejä. Fujitakan "Imbari Pack" -suunnitelmassa sen sijaan oli hillitympi värimaailma, jossa oli sulavaa laivastonsinistä ja muita runsaita sinisen sävyjä. Siinä oli myös ainutlaatuinen nauhoitusjärjestelmä ja dynaamiset tikkausefektit, jotka antoivat sille aivan omanlaisensa ulkonäön.
Päivitykset ja muunnelmat
Vuonna 2024 ASICS laajensi Gel-NYC-mallistoa Utility-muunnoksella; se oli kestävämpi vaihtoehto, jonka kestävät ja vedenkestävät ominaisuudet tekivät siitä loistavan ulkoseikkailuihin. Toinen malli nimeltä Gel-NYC 2055 otti inspiraatiota merkin GT-2050- ja GT-2060-juoksukengistä ja muokkasi kantapään, nauhojen ja sivuseinien logojen osia tarjotakseen oman vakuuttavan ulkoasunsa. Tämän lisäksi NYC oli edelleen suosittu valinta yhteistyökumppaneille. ASICS yhdisti voimansa muiden japanilaisten yritysten kanssa, kuten Needles, joka suunnitteli häiveettömän mustan ja violetin lenkkarin, urheilullinen katuvaatemerkki ballaholic, jonka tyylikäs värimalli päällystettiin rehevän vihreällä mokkanahalla, joogaan keskittyvä muotimerkki emmi, jolla oli tyylikäs naisten yksinoikeustarjonta, ja katuvaateputiikki atmos, jonka Blue Topaz -värimalli kehitettiin yhdessä naisten vaatemerkin Lagua Gemin kanssa. Amerikkalainen lifestyle-brändi PLEASURES tuotti luonnon inspiroiman värimallin nimeltä "World of Pleasures", ja newyorkilainen katuvaateyritys Hidden NY työsti tyylikkään valko-vihreän lenkkarin, jota korostavat pikseliefektit, jotka viittaavat sen verkkoperintöön. Eurooppalaiset tuotemerkit, kuten Sneakmart, loivat myös ainutlaatuisia painoksia, kun taas Berliinissä asuva kauneusvaikuttaja, malli, meikkitaiteilija ja Schwarzkopfin brändilähettiläs Kicki Yang Zhang loi kaksi hyvin erilaista painosta, joista toinen on musta, jossa on upeita hopeisia kohokohtia, ja toinen siroa valkoisten ja vaaleanpunaisten sävyjen sekoitus. Shanghaissa syntynyt muotipersoona esitteli kenkiä itse ikimuistoisessa mainoskampanjassa, jossa hän konsultoi ammattitaitoista stuntmiestä, joka opetti hänelle, miten kaatua oikein selälleen trampoliinilla ja tasapainoilla köysien varassa, jotta hän saisi tarvittavat otokset, jotka tekisivät julkaisulle oikeutta. Muotimaailman ulkopuolella suositut japanilaiset animesarjat Bleach ja Naruto saivat omat mallinsa, joissa kummassakin oli yksityiskohtia, jotka viittasivat sarjojen hahmoihin, mikä teki niistä erittäin haluttuja niiden intohimoisten fanien keskuudessa.
Voimakas tarina
Suunnitellessaan Gel-NYCiä ASICS teki jotain, mitä brändi ei ollut koskaan aiemmin tehnyt: se teki yhteistyötä toisen yrityksen kanssa täysin uuden kengän luomiseksi. Vaikka sen estetiikka on peräisin useista aiemmista malleista, Gel-NYC:llä on oma ainutlaatuinen ilme, jossa, kuten Baque itse on sanonut, yhdistyy "hieman uutta teknologiaa ja hieman vanhempaa muotoilua". Tuloksena on mukava lenkkari, joka ilmentää modernia henkeä, mutta tuntuu kuin se olisi ollut olemassa jo vuosia. ASICSin ja Awake NY:n kukoistavan kumppanuuden tuotteena se edustaa New Yorkin rohkeaa tyyliä menettämättä vanhan koulukunnan juoksukenkien urheilullista särmää ja kertoo samalla vahvan tarinan katuvaatekulttuurista ja brändiperinnöstä.