SPORTSHOWROOM

ASICS

Gel-1130

Klassinen yhdistelmä iskunvaimennusta, vakautta ja Y2K-tyyliä.

ASICS GEL-1130
© ASICS

Klassinen juoksukenkä

Koko 2000-luvun ajan ASICS oli tunnettu siitä, että se valmisti erinomaisia urheilujalkineita kaikille huippuammattilaisista satunnaisiin harrastajiin. Merkin juoksukengät olivat erityisen menestyksekkäitä, sillä ne työnsivät innovaation rajoja suorituskykyä parantavilla teknologioilla, kuten Impact Guidance Systemillä ja Solyte-välipohjalla. Nämä auttoivat muun muassa lippulaiva Gel-Kayanon ja seuraavan sukupolven Gel-Kinsein nousemaan suosituiksi urheiluvaatteiksi, joiden rinnalle ASICS perusti Gel-1000-sarjan. Tämä vakauskenkäsarja, joka on suunniteltu tarjoamaan laadukkaita lähtötason vaihtoehtoja kaikentasoisille ja -tyylisille juoksijoille, sai yhdeksännen versionsa vuonna 2008: Gel-1130. Tukevien ominaisuuksiensa ja klassisen Y2K-aikakauden estetiikkansa ansiosta siitä tuli suosittu juoksusiluetti, mutta se ei kiinnostanut juurikaan urheilukäytön ulkopuolella. Tuolloin ASICSilla ei ollut juurikaan vetovoimaa lifestyle-markkinoilla, mutta yli kymmenen vuotta myöhemmin asiat olivat hyvin erilaiset, ja Gel-1130:llä oli juuri oikea ilme tehdä upea paluu.

© ASICS

Muuttuvat trendit

2010-luvun loppupuolella normcore-muotisuuntaus, jonka kannattajat asettivat toiminnallisuuden tyylin edelle, oli saanut todellisen jalansijan, ja niin sanotut "isäkengät" olivat muodissa. Paksut pohjat ja hengittävät päälliset olivat suositumpia kuin tyylikkäät mallit, jotka olivat olleet suosittuja aiemmin tällä vuosikymmenellä. 90- ja 2000-luvun juoksukengät olivat erityisen haluttuja. Monia ASICSin siluetteja käytettiin tänä aikana pikemminkin lifestyle-lenkkareina kuin urheilullisen suorituskykynsä vuoksi, ja tuotemerkki tukeutui tähän tyylisuunnan muutokseen ja käytti uudelleen tai julkaisi uudelleen perintömalleja, erityisesti rakastetun Gel-Kayano-sarjan malleja. Kilpailevat kenkäyhtiöt käyttivät usein yhteistyötä luodakseen hypeä uusien julkaisujen ympärille, joten vuonna 2017 ASICS lähestyi bulgarialaista muotisuunnittelijaa Kiko Kostadinovia edistääkseen omia lanseerauksiaan.

© ASICS

Lupaava suunnittelija

Kostadinov valmistui Central Saint Martinsista - Lontoon taideyliopistosta - vuonna 2016, jolloin hän oli jo tullut tunnetuksi alalla työstään amerikkalaisen muotitalon Stüssyn kanssa. Brittiläisen muotineuvoston rahoituksella hän julkaisi tammikuussa 2017 ensimmäisen hienostuneista vaatteista koostuvan mallistonsa, ja ennen vuoden loppua hänet oli nimitetty sadetakkeja suunnittelevan Mackintosh 0001 -yrityksen luovaksi johtajaksi. Kostadinovin keskittyminen tyylikkäisiin mutta toimiviin vaatteisiin kiinnitti ASICSin johtajien huomion, ja he pyysivät häntä brändin ensimmäiseksi yhteistyösuunnittelijaksi. Kaksikko löi kultasuoneen debyyttijulkaisullaan Gel-Burz 1, jonka minimalistinen estetiikka ja tukevat ominaisuudet tekevät siitä loistavan vaihtoehdon sekä tyylin että mukavuuden kannalta.

© ASICS

Tuottava kumppanuus

Ensimmäisen menestyksen jälkeen ASICS ryhtyi yhteistyöhön Kiko Kostadinovin ja hänen kasvavan tiiminsä kanssa, johon kuuluivat myös tunnetut suunnittelijakaksoset ja Central Saint Martins -ylioppilaat Laura ja Deanna Fanning. Seuraavien parin vuoden aikana he työskentelivät erilaisten perinne- ja alkuperäisten siluettien parissa, kuten naisten yksinoikeudella myytävän Gel-Korikan, omalaatuisen Gel-Sokatin, raidallisen Gel-Delva 1:n ja tyylikkään Gel-Burz 2:n parissa. Kumppanuus oli niin tehokasta, että lokakuussa 2020 Kostadinovista tehtiin pysyvä konsultti ASICS SportStyle -divisioonan johdossa. Tässä tehtävässä hän työskenteli tiiviimmin tuotemerkin kanssa, neuvoi sen jalkinesuunnittelijoita laajemmissa luovissa valinnoissa ja kuratoi kokonaisia mallistoja.

© ASICS

Vankka perusta

Ensimmäinen siluetti, joka syntyi tämän rohkean luovan pyrkimyksen tuloksena, oli UB1-S Gel-Kayano 14. Kostadinovin suunnittelustudio loi kolme värivaihtoehtoa vuoden 2008 premium-juoksukenkään perustuen, ja ASICS julkaisi ne yleisenä retrojulkaisuna vuoden 2020 lopussa. UB1-S:n valloittava ulkoasu keräsi valtavasti huomiota ja antoi sekä sille että klassikkomallille vahvan alun, joka lopulta tasoitti tietä kymmenille uusille SportStyle-lenkkareille. Tälle vahvalle perustalle Gel-1130 tuotiin takaisin vuonna 2021 päivitetyllä muotoilulla, joka kuitenkin kunnioitti alkuperäisen mallin estetiikkaa.

© ASICS

Paljon toiminnallisia ominaisuuksia

Gel-Kayano 14:n vaikutuksesta Gel-1130: n valmistuksessa käytettiin moderneja materiaaleja, kuten mokkanahkaa ja synteettistä nahkaa, joita käytettiin muodostamaan kestäviä päällekkäisrakenteita hengittävään verkkopäälliseen. Paneelien asettelussa oli epäsymmetrinen muotoilu, joka muodostui kengän takaosasta etujalkaterään asti ulottuvasta kaarevasta päällysteestä ja sen alapuolella olevasta vääntyneestä kantapääpäästä. Vino Gel-teksti koristi jalkaterän takaosaa, kun taas yhtä vinksahtanut ASICS Gel-1130 -brändi koristi kieltä. Tuttu ASICS-logo näkyi kummankin sivupinnan yläpuolella, ja merkin soikea symboli oli silmänjalan alareunassa. Pehmeä vaahtomuovipehmuste välipohjassa tarjosi erinomaista tukea jalan alle yhdessä kantapään iskuja vaimentavan Gel-tyynyn kanssa. Alkuperäinen 1130-kenkä oli rakennettu vakaana kenkänä, ja se näkyi vuoden 2021 versiossa ASICS Trusstic -järjestelmän avulla. Järjestelmä koostui jalkaholvin alapuolella olevasta jäykästä varresta, joka auttoi käyttäjää säilyttämään erinomaisen vakauden ja tasapainon vähentämällä vääntöä keskijalan kautta. Ulkopohjassa käytettiin kestävää kumia, jonka pintaan oli merkitty monimutkaiset kulutuspintakuviot ja syvät joustourat, jotka takaavat erinomaisen pidon ja liikkumisvapauden.

© ASICS

Tyylikäs remix

Kaikki tämä teki Gel-1130:stä loistavan arkikengän, joka tukee monipuolisesti myös kevyttä liikuntaa. Ominaisuudet, kuten sukkapehmuste, valmistettiin ympäristöystävällisillä menetelmillä, jotka käyttivät vähemmän vettä ja tuottivat vähemmän hiilidioksidipäästöjä, mikä teki siitä myös kestävän vaihtoehdon. Tämän lisäksi kengän retroilme vetosi suureen fanijoukkoon, sillä se sopi tuon ajan "isäkenkä"-herätykseen, mutta Kiko Kostadinovin UB2-S-malli oli se, joka todella käynnisti ASICS Gel-1130:n menestyksen. UB2-S:n sanottiin olevan "remixed for everyday functionality", ja se sai inspiraation Gel-Trail Attack 7 -mallista, joka oli tuolloin jo yli kymmenen vuotta vanha. Kenkä oli päällystetty tiiviisti kudotulla verkkomateriaalilla, jonka päälle oli sijoitettu sivuseinän logot, suojaava kärjyssuojus, kantapään päällyste ja silmäpehmuste ja jonka alle oli piilotettu muu verhoilu, mikä antoi kengälle kiehtovan esteettisen ilmeen. Teknologisesti se vastasi yleistä julkaisua, joten se tarjosi yhtä paljon mukavuutta kuin tyyliä. Lopuksi kengän kielen laastari jatkui silmukkamaiseksi vetokielekkeeksi - tämä on ominainen piirre, joka on yhteinen monille Kostadinovin malleille.

© ASICS

Viisi huomiota herättävää värivaihtoehtoa

Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130:stä julkaistiin yhteensä kolme miesten ja kaksi naisten versiota. Edellisistä yksi oli koristeltu rikkaalla viininpunaisella sävyllä nimeltä Deep Mars, jossa oli Graphite Grey -korostuksia, toinen tuli tyylikkäällä hiilenvärisellä sävyllä nimeltä Asphalt, jossa oli silmiinpistävät Pure Silver -korostukset logoissa ja kantapaneelissa, ja kolmannessa oli savunharmaa Metropolis-yläosa sekä vaaleansininen Lichen Rock -välipohja. Samaan aikaan naisten mallit olivat molemmat yleensä kirkkaampia sävyjä, joista ensimmäinen oli Wasabi ja Aquatic -väritys, jossa sekoitettiin eri sävyjä teal ja turkoosi sekä hienovaraisia vivahteita vaaleanpunaisesta, ja toinen oli päällystetty hiekanvärisellä beigellä nimeltä Lamb Wool , jonka paneloinnissa oli välähdyksiä Pure Silver -väristä.

© ASICS

Inspiroiva lanseerauskampanja

Kostadinovin suunnittelun ohella ASICS julkaisi klassisen Gel-1130:n eri tyylikkäissä värivaihtoehdoissa, joita esiteltiin julkaisukampanjassa, johon osallistui kaksi muuta luovaa tahoa: Tokiolainen kulttuurilehti Sabukaru ja Thuan Tranin monialainen digitaalisten tekijöiden tiimi Onlunchbreak. Kampanja osoitti, miten kumpikin ryhmä valjasti yhteisten kokemusten yhdistävän vaikutuksen saadakseen yhteyden ihmisiin ja kasvattaakseen yhteisöjään, mikä kiteytti Gel-1130:n eetoksen. Kummastakin organisaatiosta tuotettiin lyhyt elokuva, jossa Onlunchbreakia kuvataan humoristisessa luokkahuonekohtauksessa ja Sabukarua, jossa sen kirjoittajat kulkevat Tokion vilkkaassa kaupungissa White & Electric Red -värityksessä paljastaen asukkaiden intiimejä tarinoita. Näissä inspiroivissa videoissa korostettiin yhteisön voimaa ja sitä, miten ihmiset voivat kokoontua yhteen yhteisten intohimojen, kuten kiinnostuksen muodista, ympärille, ja ASICS kuvasi lenkkaria "pitkäaikaiseksi klassikoksi", joka "kokoaa ihmisiä yhteen ja kohottaa vertaisiaan ja yhteisöjään." Loppujen lopuksi viesti oli positiivinen, ja se houkutteli monia faneja ASICS Gel-1130:n pariin, kun se julkaistiin ensimmäistä kertaa.

© ASICS

Kiehtovia kumppanuuksia

Kekseliään lanseerauskampanjan ja Kiko Kostadinov Studion karismaattisen muotoiluinnovaation ansiosta ei kestänyt kauan, ennen kuin muut muotimerkit kiinnostuivat Gel-1130:stä. Keväällä 2022 ASICS teki yhteistyötä monipuolisen luovan talon ja sarjayhteistyökumppanin HAL Studiosin kanssa luodakseen ensimmäisen useista värivaihtoehdoista, joissa on maalaismaisia sävyjä ja luonnosta inspiroituneita kuvioita. Loppukesästä suunniteltiin yhdessä naisten aktiivivaatemerkin P.E Nationin kanssa eläväinen versio ja naisten lenkkariputiikki NAKED Copenhagenin luoma tyylikäs painos. Tässä viimeisessä mallissa oli valkoinen ja salvianvihreä päällinen, joka oli valmistettu kierrätetyistä ja vegaaniystävällisistä materiaaleista, ja se muodosti kestävän ja eettisen kengän, joka heijasti ajatusta "living uplifted with ASICS". Kiko Kostadinov palasi myös uudella UB4-S-nimellä tunnetun 1130-mallin kanssa, ja tällä kertaa hän asetti sivuseinän logojen päälle verkkopeitteen, lisäsi dynaamisen etujalkaterän päällysteen ja antoi päällysteelle sileän, kiiltävän viimeistelyn. Tästä futuristisen näköisestä lenkkarista julkaistiin kolme värivaihtoehtoa, kaksi syvän ruskean sävyistä, joissa on violetin ja keltaisen sävyisiä korostuksia, ja toinen on päällystetty valkoisella verkolla, jonka alla on taivaansininen sävy ja päällä hopeanvärisiä korostuksia.

© ASICS

Haluttu muotiesine

Näiden omaleimaisten yhteistyölenkkareiden rinnalla ASICS toi markkinoille useita tyylikkäitä yleisjulkaisun värivaihtoehtoja, ja vuoteen 2023 mennessä Gel-1130:n saattoi nähdä muotitietoisten jaloissa Lontoosta New Yorkiin. Alkuvuodesta tanskalainen luksusvaatemerkki Cecilie Bahnsen esitteli kengän Pariisin kiitoradalla osana FW23-mallistoaan, mikä antoi sille huippumuotia. Siluetti sai laajempaa suosiota sosiaalisessa mediassa, jossa yhteistyöstä NAKED Copenhagenin kanssa pidettiin erityisen paljon. Syksyllä yhdysvaltalainen malli Kaia Gerber kuvattiin Los Angelesissa liikkeellä ollessaan tyylikkäässä valkoisessa värissä, mikä osoitti, että ASICS Gel-1130 oli alkanut saada jalansijaa julkkisten keskuudessa. Tänä aikana julkaistiin vielä lisää yhteistyökuvioita, kuten Kithin "Vintage Tech Pack", joka sisälsi sopivasti myös Gel-Kayano 14: n. Taiteellinen Los Angelesin vaatemerkki Gallery Dept. tuotti yksinoikeudella mallin, jossa oli käsin kaiverrettuja yksityiskohtia, ja japanilainen katumuotiputiikki atmos liittyi yhteen eteläkorealaisen muotimerkin OJOS kanssa luodakseen voimakkaan eteerisen lenkkarin.

© ASICS

Ainutlaatuista yhteistyötä

ASICS Gel-1130:n suosio vain kasvoi entisestään vuonna 2024, ja brändi julkaisi uuden NS-muunnoksen. NS-malli, joka on rakennettu kovasta ripstop-kankaasta ja vahvistettu ompelemattomilla elementeillä verkon sijaan, tarjosi tukevamman vaihtoehdon, jonka sileä ulkopinta ja rohkea värisävy loivat avaruusaikaisen ilmeen. Samaan aikaan Kith palasi jälleen yhteistyöhön, tällä kertaa Marvelin kanssa ja loi kuuluisan X-Men-hahmon Magneton inspiroiman värimallin Marvel Comicsin 85-vuotisjuhlan kunniaksi. ASICS kunnioitti myös kaupunkia, jossa yrityksen pääkonttori sijaitsee, tekemällä kaksi värivaihtoehtoa Vissel Kobe -jalkapallojoukkueelle sekä koti- että vierasjoukkueen koti- ja vieraspelien sävyillä. Ehkä ainutlaatuisin Gel-1130-yhteistyö tuli kuitenkin kanadalaisen tuotemerkin BENTGABLENITSin ansiosta. BGN, joka on tunnettu vanhojen materiaalien kierrättämisestä ja uniikkien muotituotteiden valmistamisesta, valjasti laajan arkistonsa vanhat Cracker Jack -rihkamakorut, joita esiintyi amerikkalaisen välipalaruoan pakkauksissa koko 20. vuosisadan ajan, Gel-1130:n räätälöityjen versioiden luomiseksi. Niin sanotut "Toy Surprises" ripustettiin ketjuun tai naruun jokaisen valmistetun 200 parin kauluksen ympärille, joten jokainen kenkä oli uniikki. Harvinaisimmat ja keräilykelpoisimmat rihkamaa sisältävät kengät olivat erityisessä laatikossa, jonka oli käsityönä valmistanut Milanossa sijaitseva rekvisiittaa valmistava studio Edith Di Monda, mikä lisäsi entisestään aitoutta "A Prize In Every Box" -malliston vahvaan retrotunnelmaan.

© ASICS

Ikoninen siluetti

ASICS Gel-1130 aloitti aluksi aloittelevana juoksukenkänä, mutta yli kymmenen vuotta sen julkaisun jälkeen siitä tuli Kiko-Kostadinovin innoittaman comebackin myötä yksi aikansa halutuimmista lifestyle-lenkkareista. Vuoden 2021 uudelleenjulkaisun aikana sitä kutsuttiin "klassikoksi", joka "istuu ajattoman muotoilun, joukkueen yhtenäisyyden ajatuksen ja jaettujen kokemusten kautta tapahtuvan tarinankerronnan risteyskohdassa". Tämä paljastaa ASICSin pyrkimyksen luoda ikoninen siluetti, joka voisi vetää yhteisöjä yhteen, ja juuri sellaisena monet pitävät Gel-1130: tä. Sittemmin sen kiehtova retrofuturistinen tyyli, monipuolinen toiminnallisuus ja voimakas muotoilukertomus ovat tehneet siitä huomattavan suositun ympäri maailmaa.

Lue lisää

SPORTSHOWROOM uses cookies. About our cookie policy.

Continue

Valitse maasi

Euroopassa

Amerikka

Aasian ja Tyynenmeren alue

Afrikka

Lähi-itä